Interessant topic dit. Het onderzoek levert een interessante discussie op.
Begrijp ik het goed dat dit vooral een data-onderzoek is? Een onderzoek naar forum
gedrag? En niet zozeer een onderzoek naar forum
beleving? Want, wat je lijkt te concluderen is, dat op sommige mensen weinig gereageerd wordt. Je zegt volgens mij niet dat mensen zich genegeerd
voelen. (Enkele mensen reageren hier met de bewering dat gevoel niet te hebben, maar daar een conclusie uit trekken zou
selection bias zijn - immers je weet dan alleen iets van de mensen die
reageren).
Alhoewel de conclusie verrassend is, is de vraag wat we kunnen concluderen nu we weten dat op sommige mensen weinig gereageerd wordt, als er niet is gekeken naar die mensen zich daardoor anders voelen dan anderen. Misschien is dat een vervolgonderzoekje waard, waarin je bepaalde mensen een PB stuurt vragende naar hun forumbeleving, en kijkt of er een statistisch significante correlatie is tussen die forumbeleving en hoeveel er op hen gereageerd wordt. Of is dit al gedaan?
Verder geef je ook aan dat je niet openbaar maakt wie de "daders" zijn (logisch). Maar zou het een idee zijn om sommige van die mensen wèl een PB te sturen, en te kijken hoe ze reageren?
Ik kan onmogelijk op iedereen reageren, anders krijg je teveel 'vind ik ook', '+1', 'like'
[...]
het [is] ondoenlijk op iedereen te reageren en als alle users dat zouden doen iedereen door de bomen het bos niet meer kunnen zien.
Dit is denk ik een heel goed punt.
Als je op elk bericht gemiddeld meer dan 1 reactie had, dan zou het aantal posts exponentieel toenemen, en zou het forum "exploderen".
Als je op elk bericht gemiddeld minder dan 1 reactie had, dan zou het aantal posts exponentieel afnemen, en zou het forum "uitsterven".
Dus gemiddeld kun je per post één directe reactie verwachten. Dus als op sommige posts veel (direct) wordt gereageerd, dan móet op sommige andere posts níet (direct) worden gereageerd, anders klopt het gemiddelde niet.
Dus het enige waar je naar kan kijken volgens mij, is het gemiddelde aantal reacties
per bericht van een persoon, voor een aantal verschillende mensen, en te kijken of die variabele een significante correlatie heeft met andere objectief meetbare variabelen zoals aantal posts van dat lid, of hoe lang die lid is, etc.
Hoe dan ook wel tof dat dit forum onderwerp is geweest van een toch wel inzichtelijk onderzoek. I kben wel heel benieuwd naar wat ruwe data (met de usernames gewist, uiteraard) en het eindverslag hiervan.
Edit: dit bericht is een reactie op Joost2, maar het is óók een reactie op
de hele topic (en daarmee op de topicstarter). Stel nou dat dít bericht ook mee zou worden genomen. Als reactie op wíe zou het dan meegeteld zijn?