Nu de teleurstelling ingewerkt is:
Het is jammer dat wij er nu al uitliggen, 1 slechte match tegen Marokko kost je de kop.
Eindelijk kregen we deze match vechtslust, spirit en goed voetbal. Dat misten we de voorbije matchen (het is geleden van juni 6-1 tegen Polen dat we dit konden zeggen).
Als we een fitte Lukaku hadden gehad, of Doku eerder kansen gegeven was de situatie wss anders geweest (maar beiden waren lang geblesseerd dus geen optie).
Maar ik ga niet met stenen gooien, we hebben 10 mooie jaren gehad met onze gouden generatie. We wonnen wel geen toernooi maar dit is de beste ploeg die we ooit gehad hebben. We komen van de 70ste plaats op de wereldranglijst, op een moment dat we verloren van Estland of Armenië. Deze ploeg heeft ons sinds 2012 veel mooie momenten bezorgd. Als jonge student zag ik ons plaatsen voor het WK 2014 tegen Kroatië. Eindelijk kon ik nog een WK zien met België, dat was geleden van 2002 toen ik 12 was.
We konden ons plaatsen voor elk toernooi sinds 2014, zonder enig probleem met het WK 2018 als hoogtepunt, want we wonnen mooi met 5-2 van Tunesië, versloegen na een thriller en perfecte counter Japan en wisten zelfs Brazilië te kloppen. Het ging wat minder nadien, maar ik vond ons een mooi EK spelen en we hadden zelfs Italië kunnen verslaan. Het spel ging helaas achteruit maar we wisten toch vaak te winnen. Helaas, blessures op het foute moment en sterspelers die minder in vorm zijn of nog niet topfit zijn nekken ons nu.
Ik ben verdrietig, maar toch trots op onze ploeg. Ik kijk uit naar de kwalificaties voor EK 2024, waar we een poule hebben waarin we toch met de eerste twee moeten zijn. Een groot deel van onze ploeg kan nu (en in 2026) nog voort. We houden Courtois, De Bruyne en Lukaku nog en we hebben nog sterke spelers als Tielemans, Castagne, Trossard en Dendoncker en jonge talenten als Doku, Onana, Lavia (die er nu niet bij was). Hopelijk staan er nu nieuwe spelers op (zeker vanachter maar ook voorin hebben we nieuw bloed nodig, want Openda komt er wel maar Batshuayi weegt te weinig op een verdediging vind ik). De nieuwe coach staat voor een uitdaging maar we komen er wel.
Daarom: een grote dank u wel aan deze ploeg en de spelers.
Een grote kop op, een nieuw toernooi en nieuwe kansen aan de spelers die nog blijven
en graçias signor Martinez
We zijn trouwens niet de enige: Duitsland en Denemarken mogen ook al naar huis. Duitsland had ik verwacht, want ik had Japan als winnaar voorspeld en het had tegen Spanje al gedaan kunnen zijn maar Denemarken zat in een zwakke poule (Tunesië en Australië hadden ze gewoon moeten kloppen). Servië en Uruguay die ik hoog had zitten, staan op de rand van de uitschakeling.
Kop op Rode duivels, binnen 1,5 jaar spelen we het EK in Duitsland en in 2026 mogen er 16 europese landen mee (en met poules van 3 waarbij de eerste 2 doorgaan) kan je nog wel geraken als je loting meezit.
Succes aan de andere landen, hopelijk zien we nog veel leuke matchen en wordt het een topWK