Goed, groep C dus
Frankrijk
Australië
Peru
Denemarken
Frankrijk is door het spelersmateriaal natuurlijk ook één van de topfavorieten voor het WK. Ze hebben een generatie vol wereldtoppers en zouden na de verloren EK-finale met gemak deze groep door moeten komen. Zou je denken... want het blijft Frankrijk en echt overtuigen doen ze soms niet echt en vaak is er ook wel ruimte voor een relletje bij de Fransen. Grootste smaakmakers lopen voorin en op het midden met Griezmann, Payet, Mbappé, Dembele, Lemar. Op het middenveld een Kanté, Pogba, Fekir. Grote verrassing is Benjamin Pavard van Stuttgart die zowel rechtsback als centraal achterin kan spelen. Maar verwacht dat hij voornamelijk op de bank zal zitten en centrum bestaat uit Umtiti en Varane. Echt bijna overal een topspeler staan en als het een hecht team is, kunnen ze ver komen. Maar groepsfase moet sowieso lukken.
De andere plek in de poule gaat tussen Denemarken, Peru en Australië. Begin ik even met die laatste. Grootste smaakmaker bij het team van Bert van Marwijk is Mooy, van Huddersfield. Zo'n technisch goede speler. Daaromheen vooral veel werkertjes, heel veel werkertjes en de 38-jarige Tim Cahill. Zal geen basisplek hebben, wat fijn dat die er nog bij is. Australië is een stugge ploeg die onder Van MArwijk degelijk voetbal speelt, maar of dat genoeg gaat zijn? Als ze als een collectief optreden kunnen ze 2e worden, maar ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren omdat Peru en Denemarken kwalitatief beter zijn.
Peru weet ik eigenlijk niet heel veel van. Zijn er voor het eerst sinds 1982 weer bij. Hebben play-off nodig gehad om zich te kwalificeren, maar lietem Chili achter zich. Bij Peru zien we Tapia van Feyenoord en ex-PSV'er Farfan. Heb ze een keer zien spelen en ze spelen wel leuk voetbal. Voor hun is vooral belangrijk dat sterspeler Guerrero erbij is, die eigenlijk een schorsing had vanwege vermeend cocaïnegebruik.
Denemarken is de ploeg vol (oude) bekenden: Jorgensen, Dolberg, Krohn-Dehli, Zanka, Fisscher, Schone die in Nederland spelen/hebben gespeeld. Smaakmaker is natuurlijk Erikssen, maar ook Sisto (geweldig snelle dribbelaar) en Youssef Poulsen zijn spelers om op te letten. Achterin hebben ze een groot verdedigend talent in de persoon van Christsen staan en op doel een zeer degelijke keeper met Schmeichel. Denemarken heeft de degelijkheid die Australië ook heeft, maar de creativiteit die bij hen ontbreekt.
In deze poule is er een topfavoriet en ik zou echt verbaasd zijn als Frankrijk de poule niet wint, mar je weet het niet.. in de kwalificatie was er een moment dat Zweden en Nederland hen ook voorbij konden gaan (wat niet gebeurd is, maar toch). Vooral Denemarken en Peru ontlopen elkaar niet veel, denk dat hun onderlinge duel beslissend zal zijn wie er door gaat. En Australië schat ik nu onderaan in, maar met 1 winst, 1 gelijk en 1 verlies (Frankrijk) zouden zij ondanks gebrek aan kwaliteit ook nog wel kunnen verrassen...
Eindstand
1. Frankrijk
2. Denemarken
3. Peru
4. Australië
Poule D graag