Goed... even een kleine logistieke aanpassing: ik doe nu Groep G en Mollenvanger doet Groep H!
Groep G: België, Engeland, Tunesië, PanamaNet als in Groep B lijken de kaarten voor de twee plekken in de volgende ronde al geschud. België en Engeland zullen onderling gaan uitmaken wie er 1 en 2 wordt, Panama en Tunesië doen dat voor plek 3 en 4. Tenminste: bij een normale gang van zaken.
De Belgen zullen niet klagen over de poule-indeling: de volgende ronde moet makkelijk gehaald kunnen worden. Als de Belgen een greep naar de titel willen doen dan moet het dit jaar gebeuren. Een redelijk deel van de selectie is over vier jaar in Qatar al de 30 gepasseerd, dat zal vrees ik te laat zijn. Vervelend voor België (en ook Engeland) is wel dat de loting zodanig is dat ze uiterlijk in de kwartfinale Brazilië of Duitsland tegenkomen. Nu moet je natuurlijk elke horde kunnen nemen voor de titel, maar dat is wat aan de vroege kant.
Ik vind het dood- en doodzonde dat Radja Naingolan (schrijf je dat zo?
) is thuisgelaten. Dat is juist die ene stofzuiger die je nodig hebt in je team, een Nigel de Jong zeg maar. Natuurlijk is er nog genoeg kwaliteit in het team: ik verwacht veel van Dries Mertens en Kevin de Bruyne. Het is te hopen dat Vincent Kompany fit blijft, dat is de rots in de Belgische branding die ze nodig hebben. Zonder Kompany achterin is de verdediging niet slecht, maar wel kwetsbaar. Dat zal in deze poule niet veel uitmaken, maar tegen een stel "goddelijke kanaries" wel.
Voor Engeland geldt ook dat ze makkelijk de poule door moeten komen. De naam is groot, maar op een eindtoernooi vallen ze altijd een beetje tegen. En hebben ze ook altijd een beetje pech. Denk bv. maar aan De Hand Van God, de domme rode kaart van (een jonge) David Beckham na een provocerende Argentijn (1998) en de ten onrechte afgekeurde goal van Frank Lampard tegen Duitsland. Echt... zelfs Stevie Wonder zag dat dat een doelpunt was...
Engeland heeft een goed gewogen brede selectie. Met Harry Kane hebben ze een topper in huis, maar dat is geen wereldvoetballer als Neymar of Messi. Omdat ze in de breedte veel mogelijkheden hebben kan ik niet direct een basiself noemen. Er zal altijd een goed team staan dat knokt voor elke meter. Zoals het hoort bij een Engels team.
Tja... en dan Tunesië en Panama. Het zou een wonder zijn als één van beide teams zich kwalificeert voor de volgende ronde. Panama debuteert verrassend: heb er alleen geen hoge pet van op. Ze wisten in de kwalificatie weliswaar de USA achter zich te houden, maar dat is zeker geen wonderteam. Ze kunnen wel vrijuit voetballen natuurlijk en om die reden zullen ze het België en Engeland lastig kunnen maken. Maar ze komen gewoon kwaliteit te kort.
Tunesië heeft traditioneel altijd sterke en behendige verdedigers. Denk maar eens aan Khaled Badra (die moest je altijd 3x voorbij, dat was de Tunesische Rinus Israël) en aan oud-Ajacied Hatem Trabelsi. Er staat inmiddels een geheel nieuwe generatie, waarbij je vooral eens moet letten op de twee mannen voorin: Youssef Msakni en Wahbi Khazri. Goede voetballers, maar het minder behendige middenveld zal dan wel de aanvoer moeten verzorgen.
Voorspelling: hier kan ik kort in zijn. België en Engeland winnen de eerste twee wedstrijden en gaan onderling uitmaken wie de groep wint. Dat wordt er wel eentje hoor! En tja... Panama-Tunesië zal vermoedelijk de slechtst bekeken wedstrijd van het WK worden... op doelsaldo zal Tunesië 3e gaan worden.
Eindstand:
1. België (ja toch...)
2. Engeland
3. Tunesië
4. Panama
Goed... Mollenvangert aan jou de eer om af te sluiten met groep H!