Goed, Nieuw Topic!
Hier speelde ik de afgelopen paar weken mee, dus het samenvallen met Actief Lidmaatschap en Kerst is zuiver toevallig.
We gaan een verhaal schrijven!Niet helemaal als bijvoorbeeld 3-word story, want er is 1 schrijver als zodanig [ik in dit geval]
En niet helemaal als de Forumsoap, want het plot wordt grotendeels door de lezers bedacht [jullie!], en is voor mij dus eveneens onbekend omdat het nog niet bestaat.
Hoe werkt het:Heel globaal: Ik geef een situatie met karakters; jullie bepalen wat de karakters doen; ik schrijf het aan elkaar zodat een nieuwe situatie ontstaat. Herhaal.
Iets gedetailleerder:
Ik heb de volgende dingen ongeveer in mijn hoofd zitten:
- Wat de fysieke setting is; wat waar is, wat er wel/niet is, etc.
- Hoe de karakters in elkaar zitten; wat ze willen bereiken, waar ze bang voor zijn, etc. En dus wat wel en niet logische acties voor je zijn.
- De achtergrond; dus als er een koffielepeltje is gestolen, wie het heeft gedaan, etc.
Waar jullie voor mogen zorgen:
- Het besturen van de karakters; of het nu ergens naartoe lopen is, of zoeken naar je autosleutels, of bij een voorbijganger informeren of er recent vleermuizen zijn verdwenen; het zijn allemaal mogelijke acties.
- Jullie zijn dus potentieel alle karakters, niet alleen een 'hoofdpersoon'.
Voorbeeld:De situatie is dat je net een afschrikwekkend monster bent tegengekomen in de gang; je rent naar boven terwijl je de zware voetstappen dreigend achter je hoort naderen. Hier stopt de situatie.
Vervolgens kan je reageren. Bijvoorbeeld,
Persoon-1: "Je rent naar je kamer, duikt bibberend onder je bed en doet zo stil mogelijk"
Persoon-2: "Je rent naar je kamer, en zoekt voor een wapen. Serieus, monsters horen niet te bestaan - dat ding gaat dus dood"
Persoon-3: "Monster: Neem rustig je tijd om de familiefoto's in de gang te bekijken"
Wat ik misschien stiekem weet, is dat 'je' superheldhaftig bent; dus dat 'je' misschien actief persoon-1's suggestie verwerpt, en het verhaal gaat verder met persoon-2's suggestie.
Niet alle suggesties worden dus altijd meegenomen, zeker niet als verschillende strijdig met elkaar zijn
Voordat we kunnen beginnen:- Ik denk de eerste week van januari te beginnen, dus over ruim een week.
- Zijn er nog specifieke settings, thema's, of onderwerpen die je het liefst zou zien?
Ik heb nu een kort scenario gemaakt met als sleutelwoorden: 1944; eiland; vermoedelijk hoofdgenre: mysterieachtig [maar then again, dat hangt totaal af van watvoor plot er wordt gemaakt]
Maarrrr als jullie zeggen van 'man, ik wil eigenlijk gewoon iets met magie; of een schattig verhaal over een otter in New York die z'n familie zoekt; of een avontuur van Cavia Pietje' - dan kan dat ook. Ik heb immers toch nog ruim een week om een ander scenario in elkaar te zetten
Also, als je vragen hebt kan je die natuurlijk altijd stellen.
edit: paar spelfoutjes weggehaald, maar voor de vorm staan er ongetwijfeld nog meerdere in