Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel  (gelezen 36163 keer)

Offline vveerraak

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #80 Gepost op: 5-01-2016, 21:07:07 »
Ik mis in dit hele verhaal nog 1 mol cliché: Een mol wil graag graven.
Bij Annemarie Jung was dit een hint.

De topito graaft zichzelf in, Marjolein roept: "Hij graaft zichzelf in."
Vervolgens begint Tim te graven en helpen Ellie en Rop mee, later ook Klaas.

Misschien is het niks, maar ik wil het toch even melden  ;)
Altijd even je missende clichés checken  ::rofl:: Misschien is het echt een hint! Maar naar wie?

Doorgaande op wat Bjorklund zei over de mogelijkheid van een toonladder in de topic over aflevering 1:

Geplaatst door: bjorklund
De titel van de eerste afl. was "Wijsmaken". Rode draad is dus muziek.
Bij het tweede spel ligt er een bord cq parcours met iedere keer 3-2 2-3. In de muziek is een toonladder ook verdeeld met 2 en 3 verlaagde tonen (die heten mollen), dat zijn de zwarte toetsen op de piano. In de toonladder do-re-mi vormen plaats 2 en 3 de naam Remi!

Dat zou een hele leuke hint zijn!
Tell me what your telescope says

Offline mb10

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 6-01-2016, 12:30:26 »
Bij de intro van het duinspel (met de mojito trekken :D) zie je een paar bordjes langskomen.
5-10-mol. Daarna vraagt Art naar de metro opdracht.
Ellie moest 10 mensen met hoofddeksels verzamelen en kwam met 5 aanzetten...

Waar is die tunnel naar Ellie ergens???

er zit ook nog een bordje 2 voor
dus 2-5-10 - mol Kunnen we iets met deze getallen? datum / formule?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #82 Gepost op: 6-01-2016, 12:53:00 »
er zit ook nog een bordje 2 voor
dus 2-5-10 - mol Kunnen we iets met deze getallen? datum / formule?

En er komt ook nog een 7 tussen. Ik heb de volledige reeks even hieronder gezet.

Een formule herken ik er niet in, maar dat de opeenvolgende verschillen 2-3-2-3 zijn, onderbouwt misschien wel de muziektheorie die hier de ronde doet.

Offline mb10

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 6-01-2016, 13:24:17 »
En er komt ook nog een 7 tussen. Ik heb de volledige reeks even hieronder gezet.

Een formule herken ik er niet in, maar dat de opeenvolgende verschillen 2-3-2-3 zijn, onderbouwt misschien wel de muziektheorie die hier de ronde doet.

2+5 =7 +7= 14     1+0 =1        14-01 = verjaardag Taeke ............... (niet helemaal logische berekening, maar tot nu toe even snel wat ik ervan kan maken )

« Laatst bewerkt op: 6-01-2016, 13:26:36 door mb10 »

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #84 Gepost op: 6-01-2016, 13:28:42 »
Ik denk meteen weer aan rugnummer 10 van Taeke, en spelers in het veld.... ::rofl::
Meer L

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 6-01-2016, 13:36:42 »
2+5 =7 +7= 14     1+0 =1        14-01 = verjaardag Taeke ............... (niet helemaal logische berekening, maar tot nu toe even snel wat ik ervan kan maken )

Zou kunnen. Al is het natuurlijk vreemd dat je de eerste 3 getallen optelt en bij het laatste dan enkel de cijfers individueel.

Offline rooz33

• Forumlid
  • Promise me... Believe me... Mole me!
« Reactie #86 Gepost op: 6-01-2016, 15:10:58 »

Het kan idd samengaan met de hint hierboven van Bjorklund (in het Remy-topic), maar hier gaat het om 3-2-2-3 in het paneel van dezelfde opdracht.
Ik denk dat hier wel degelijk wat in zou kunnen zitten, maar dan zouden we ergens een goede link van de piano/getallen naar een kandidaat moeten maken.
Het argument: "Remy=muzikant, dus alles wat met muziek te maken heeft zal wel op hem slaan" zou kunnen, maar het lijkt me een beetje slap.

3+2+2+3=10, kan hier nog wat mee zijn? Aangezien we al 2x deze getallen hebben ontdekt in verschillende volgordes?
~Mol

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #87 Gepost op: 6-01-2016, 15:19:33 »
Het kan idd samengaan met de hint hierboven van Bjorklund (in het Remy-topic), maar hier gaat het om 3-2-2-3 in het paneel van dezelfde opdracht.
Ik denk dat hier wel degelijk wat in zou kunnen zitten, maar dan zouden we ergens een goede link van de piano/getallen naar een kandidaat moeten maken.
Het argument: "Remy=muzikant, dus alles wat met muziek te maken heeft zal wel op hem slaan" zou kunnen, maar het lijkt me een beetje slap.

3+2+2+3=10, kan hier nog wat mee zijn? Aangezien we al 2x deze getallen hebben ontdekt in verschillende volgordes?

Ik verval in herhaling, maar: Taeke zijn befaamde rugnummer is 10. En het kan verwijzen naar een teamopstelling bij hockey. Dat verklaart ook de eerdere bekendmaking/ selectie op de dam. Er mogen maar 10 spelers daadwerkelijk meedoen.
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 6-01-2016, 19:45:49 »
Misschien een domme vraag... Maar een bordje met € markeert het begin van het geldvak en het volgende bordje (het nummer) het einde?

We weten dat er tussen de vakken met 1000 en 1500 twee vakken met namen zijn.

Ik heb de download bekeken die elders op dit forum werd gedeeld. Op 40:58 staan de deelnemers, gezien de discussie in het vak met 1000 euro. Nu in een vak met geld, dat halen we wel, dat halen we niet. Het beeld lijkt dat te bevestigen, gezien het shot met €-bordje op de voorgrond.

Een shot twee seconden later, dezelfde situatie gezien de positie en houding van de deelnemers. Rechts in beeld het bordje dat de toegang vormt dat het volgende vak. Links in beeld het bordje van het daaropvolgende vak. Weer een €-vak.

Hoe kan dat?

(iemand met een betere kwaliteit screenshot: be my guest!)
« Laatst bewerkt op: 6-01-2016, 19:55:09 door Tarballs »

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 6-01-2016, 21:45:44 »

Dat is een kringredenering. Ze zijn met 10 kandidaten en elke kandidaat moet een vak toebedeeld krijgen. De speciale opdeling in 3-2-2-3 kan dus een hint zijn, maar dat de som 10 is, wil gewoon zeggen dat ze met 10 kandidaten zijn.

Moest er in aflevering 4 (wanneer ze met 8 zijn) iets gedaan worden waaruit je iets met een octaaf kan halen dan heb je een sterke muziekhint natuurlijk.

Offline evelienh1986

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 7-01-2016, 09:30:47 »
Op de groepsfoto staan ze gegroepeerd als 3 - 2 - 2 - 3
Bij de letters van Wie is de Mol is dit net zo

Offline vlees

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 7-01-2016, 09:49:24 »

Ik zag ergens deze uitleg van de 2 5 7 10 reeks. Al lijkt dit mij een beetje sterk:
"Klaas legde een naambordje op de vijfde (5) plek. De persoon die als zevende (7) een naambordje mocht pakken, legde het naambordje van Klaas op de tweede (2) plek. De topito eindigde in het tiende (10) vak en in het euroteken (€). Dan heb je dus alle getallen gehad. Een aanwijzing naar Klaas als Mol?"

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 7-01-2016, 09:55:07 »
Ik zag ergens deze uitleg van de 2 5 7 10 reeks. Al lijkt dit mij een beetje sterk:
"Klaas legde een naambordje op de vijfde (5) plek. De persoon die als zevende (7) een naambordje mocht pakken, legde het naambordje van Klaas op de tweede (2) plek. De topito eindigde in het tiende (10) vak en in het euroteken (€). Dan heb je dus alle getallen gehad. Een aanwijzing naar Klaas als Mol?"

Ja, dat is een sterke uitleg die alle bordjes met elkaar verbindt. Klein minpuntje is dan wel dat de topito technisch gezien niet echt eindigde in een vak, maar voor de rest een plausibele uitleg naar Klaas.

Offline Hildewereld

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 7-01-2016, 09:58:54 »
Maar Klaas of de productie hebben er geen invloed op wanneer zijn bordje wordt gepakt en waar het werd neergezet. Hij kon net zo goed door de derde persoon op de achtste plek worden neergezet.

Offline Regis Filia

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 7-01-2016, 10:41:48 »
Ik heb de download bekeken die elders op dit forum werd gedeeld. Op 40:58 staan de deelnemers, gezien de discussie in het vak met 1000 euro. Nu in een vak met geld, dat halen we wel, dat halen we niet. Het beeld lijkt dat te bevestigen, gezien het shot met €-bordje op de voorgrond.

Een shot twee seconden later, dezelfde situatie gezien de positie en houding van de deelnemers. Rechts in beeld het bordje dat de toegang vormt dat het volgende vak. Links in beeld het bordje van het daaropvolgende vak. Weer een €-vak.

Hoe kan dat?
Zou het ook kunnen dat het dezelfde plek is, maar vanuit een iets andere hoek gefilmd en dat de eurobordjes aan de linker- en rechterkant van het vak stonden?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 7-01-2016, 10:52:27 »
Dat gevoel heb k niet, omdat de kandidaten op de voorgrond op de voorgrond blijven. We zien het nog steeds vanaf de kant waar Remy en Co staan. De camera is aan dezelfde kant een aantal meters naar voren geschoven, maar blijft aan dezelfde kant van de topito. Tenminste, zo zie ik het.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 7-01-2016, 11:13:27 »
Maar Klaas of de productie hebben er geen invloed op wanneer zijn bordje wordt gepakt en waar het werd neergezet. Hij kon net zo goed door de derde persoon op de achtste plek worden neergezet.

Je kan wel elk bordje in close up filmen vooraf en achteraf de 'juiste' bordjes in je montage verwerken.

Offline Shiba

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 7-01-2016, 15:59:03 »
Het bord bij opdracht 2 werd al eerder vergeleken met de toetsen van een piano, maar ook een CLAVEcimbel heeft setjes van 2 en 3 zwarte toetsen.

Dus nog even kort wat er bij het topic van aflevering 1 staat: Clave zijn houten stokjes waar de maat mee geslagen word 2/3 of 3/2 (hockeystick?), en letterlijk betekent het Spaanse woord Clave: Oplossing.

Offline djerdjo

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 7-01-2016, 16:23:58 »
Goed gevonden! ::zwaai::

Offline MakJaad

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 7-01-2016, 18:39:01 »
Het bord bij opdracht 2 werd al eerder vergeleken met de toetsen van een piano, maar ook een CLAVEcimbel heeft setjes van 2 en 3 zwarte toetsen.

Dus nog even kort wat er bij het topic van aflevering 1 staat: Clave zijn houten stokjes waar de maat mee geslagen word 2/3 of 3/2 (hockeystick?), en letterlijk betekent het Spaanse woord Clave: Oplossing.

Dat klopt, maar de volgorde op een klavecimbel is (net als bij een piano) 3 zwarte toetsen, 2 zwarte toetsen, 3 zwarte toetsen, 2 zwarte toetsen.
In de opdracht is het 3-2-2-3.
Er zijn veel reeksen te bedenken met 2 en 3 die tot tien optellen, zoals ook eerder is gezegd. Als ze hier een hint naar een piano o.i.d. in hadden willen stoppen hadden ze de 3-2-3-2 of 2-3-2-3 reeks wel gebruikt.