Mijn analyse van deze opdracht -
DEEL 1/2VOORAFOm te beginnen heb ik de locatie opgezocht met Google en Bing Maps. Uiteraard heb ik dat even in de Photoshop gegooid en ben ik er lijntjes over heen gaan tekenen. Alleen hiervoor al heb ik het stukje van 5 minuten uitzending ongeveer een uur zitten uitpluizen. Op de kaart heb ik de beginposities van de karretjes ingetekend, zoveel als mogelijk op basis van de beelden aan het begin van de opdracht. Aan het begin, voordat de kandidaten zich er mee gingen bemoeien, heeft het er dus ongeveer zo uitgezien:
Grote versie klik
hierEen paar belangrijke opmerkingen:
1. Aan de eerste vertakking naar rechts vanaf het beginpunt (B) is er maar een heel klein stukje spoor;
2. Zoutbergen zijn rode rondjes met gele letters, zoutkarren zijn gele rondjes met rode letters;
3. Het spoor vanaf splitsingspunt tussen de zoutbergen Strooizout en Mineraalzout is geblokkeerd richting het Mineraalzout;
UITLEG VAN DE OPDRACHTDit zijn salina's. Hier wordt zout gewonnen. Belangrijke bron van inkomsten voor de lokale bevolking. Verspreid over deze velden liggen, speciaal voor deze opdracht, vier soorten zout. Keukenzout, strooizout, mineraalzout en zeezout. Jullie moeten vier karren die her en der over deze rails verspreid staan vullen met de juiste zoutsoort. Als het jullie lukt om binnen driekwartier het juiste zout en de juiste kar en dan allemaal hier af te leveren dan verdienen jullie geld voor de pot. € 2.000. Veel succes
OPTIMALE OPLOSSINGEr hoeven dus maar 4 (vier) karren met de juiste inhoud bij Art te komen. Dat mag dus ook vier keer keukenzout zijn. Omdat mineraalzout niet per spoor bereikbaar is, valt die al af. Ik heb minstens 3 unieke strooizoutkarren gezien, 2 unieke keukenzoutkarren, 2 unieke mineraalzoutkarren en 1 unieke zeezoutkar. Als je echt het schuifpuzzelprobleem zou willen oplossen duw je alle karren, behalve de zeezoutkar, naar het tweede spoor richting Art. De zeezoutkar zet je op het eerste spoor. Vervolgens duw je alles vanaf het tweede spoor, zover nodig, de juiste richting in. Het makkelijkste zou zijn geweest: 2x keukenzout, 1x strooizout en 1x zeezout.
Grote versie klik
hierOPLOSSING KANDIDATENWe zien de kandidaten in de volgende volgorde zich vanaf het startpunt richting de karren en zoutbergen rennen:
1. Annemieke
2. Rop
3. Cecille
4. Marjolein (met kruiwagen)
5. Klaas
6. Remy (met kruiwagen)
7. Airen
8. Tim (met kruiwagen)
9. Taeke
10. Ellie
Klaas heeft als eerste een karretje vast en begint dit richting het startpunt te duwen.
Annemieke vindt als eerste een zoutberg, terwijl Cecille modieus staat te kijken hoe prachtig de portofoon past bij haar outfit. Op de achtergrond is te zien dat er minstens 8 karretjes beschikbaar zijn bij deze opdracht.
(hier iets uitgelicht)EINDE DEEL 1/2