Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels  (gelezen 63120 keer)

Offline Lampje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #40 Gepost op: 23-01-2016, 22:32:58 »
Ik heb het nog niet nagekeken maar volgens mij probeert Marjolein de kist zélf te openen, dat is dus haar éne slot.
Ze ziet niet dat eerst de kist losgemaakt moet worden door beide sloten achter de kist los te koppelen.

In totaal zijn er 'boven' dus drie sloten, waarbij Marjolein beide sloten die ze moet proberen in elk geval niet probeert.

Volgens mij gewoon een domme actie en niet zozeer een mol-actie of een kandidaat-die-mol-probeert-te-zijn-actie

« Laatst bewerkt op: 23-01-2016, 22:35:01 door Lampje »

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 23-01-2016, 22:36:13 »
De vraag over de joker die valt op de mol....Tim of Taeke de mol?
Maar je moet de kans noemen dat ze allebei op de mol vallen. Als Tim of Taeke de mol is, hangt die kans af van de afstand tussen beiden, en dus heb je geen precies antwoord. Als ze beiden niet de mol zijn, is het antwoord ten allen tijden 0%  ::vergroot::.

Offline witte raaf

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 23-01-2016, 22:47:27 »
Joker  100prc  vraag fout   tim     niet open   klopt
Straat   20    vraag fout   klaas   niet open   klopt
lift     2 min vraag goed   marjolein niet open klopt niet een slot gemist
Kubus    C     vraag goed  taeke    open  klopt  
Domino   28    vraag fout  annemieke haakt af bij klim
stellingen D   vraag goed  ellie     open
Raadsels over voor rop
Cecile durfde niet.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 23-01-2016, 22:52:41 »
Omdat het vragen beantwoorden gewoon doorging terwijl er iemand aan het klimmen is, lijkt het voor de mol het beste zo laat mogelijk te gaan om zoveel mogelijk invloed op de antwoorden in te kunnen brengen? Toch Rop die als laatste zou zijn gegaan?
En 2e (Klaas) lijkt dan helemaal geen slimme plek?

Offline Lukie4

• winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
« Reactie #44 Gepost op: 23-01-2016, 22:53:14 »
Tim was al weer terug bij de derde vraag volgens mij. Dus volgens mij maakt het niet zoveel uit wanneer je gaat.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Blieb2013

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 23-01-2016, 23:03:54 »
Omdat het vragen beantwoorden gewoon doorging terwijl er iemand aan het klimmen is, lijkt het voor de mol het beste zo laat mogelijk te gaan om zoveel mogelijk invloed op de antwoorden in te kunnen brengen? Toch Rop die als laatste zou zijn gegaan?
En 2e (Klaas) lijkt dan helemaal geen slimme plek?

Tenzij de mol zorgt voor een goed antwoord en er geld uit haalt maar hier - uiteraard - niet eerlijk over is. Bv Taeke of Marjolein.

Offline Lyda

• Forumlid
  • Molleke
« Reactie #46 Gepost op: 23-01-2016, 23:26:26 »
Mij viel op dat Marjolein zo soepel kon klimmen en met het goede antwoord niet alle sloten probeerde. Hmm wel verdacht
🕵️

Offline widmfan6

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 23-01-2016, 23:33:40 »
Ik heb alle raadsels even onder elkaar gezet en beantwoord

Cécile:
Cécile gaat niet klimmen

Tim:
Taeke en Tim gooien tegelijkertijd een joker in de lucht. Hoeveel procent kans is er dat bijde jokers op de Mol vallen?
✖ 25%
antwoord: 100% (er staat aan beide kanten de Mol)

Klaas:
Ik een zekere straat staan 100 huizen. De huizen zijn genummerd van 1 tot en met 100. Hoeveel negens staan er in totaal in al deze nummers?
✖ 19
antwoord: 20 (99 zitten 2 negens in)

Marjolein:
Zeven kandidaten stappen één voor één in de lift. Boven stappen ze één na één weer uit de lift. Hoe lang zaten de kandidaten in de lift?
✔ 2 minuten (geen slot los, want Marjolein probeerde niet de sloten om de kist los te maken, maar om hem open te maken, maar die sleutel hing beneden)

Taeke:
Welke kubus krijg je als je de opengevouwen kubus opvouwd? zie foto
✔ C (1 slot los)

Annemieke:
Hoeveel stenen zitten er in een dominospel. Het aantal stenen bedraagt (n + 1)(n + 2) / 2
n = het grootste aantal ogen in het spel
✖ 96 (Annemieke durft niet, maar dit heeft geen invloed want het antwoord was toch al fout)
antwoord: 28 ((6 + 1)(6 + 2) / 2 = 7 * 8 / 2 = 56 / 2 = 28 zie foto)

Ellie:
Welk van de gegeven conclusies kun je met echte zekerheid trekken op basis van de volgende twee stellingen:
- Geen van de kandidaten is een Mol
- Alle oud Mollen zijn Mollen
a) Alle oud mollen zijn kandidaten
b) Sommige kandidaten zijn oud Mollen
c) Sommige oud Mollen zijn kandidaten
d) Geen oud Mol is een kandidaat
✔ d (tweede slot los)
« Laatst bewerkt op: 23-01-2016, 23:36:38 door widmfan6 »
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #48 Gepost op: 23-01-2016, 23:40:03 »
Dit! Quote WIDMFAN6:
Taeke en Tim gooien tegelijkertijd een joker in de lucht. Hoeveel procent kans is er dat beide jokers op de Mol vallen?

Heb ik al ergens gezegd maar het viel me meteen op tijdens de aflevering: verkapte hint?
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 00:01:44 door Juuls247 »
Meer L

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 23-01-2016, 23:59:18 »
Mag ik trouwens zeggen dat ik blij ben dat we nu ALLE antwoorden hoorden en ook van ALLE vragen het antwoord kunnen weten? Dit maakt speuren zo veel eenvoudiger :)

Offline Mollem

• Forumlid
  • love and understanding
« Reactie #50 Gepost op: 24-01-2016, 00:13:17 »
Volgens mij zit het mollen in het onderhandelen over het antwoord; daarvan hebben we niet alles gezien, alleen begin en eind vd tijd. Hoe de mol gemanipuleerd heeft bij het geven van een fout antwoord weten we dus niet helemaal. In de montage kan er dus weer erg gestuurd zijn naar kandidaten die mollig overkomen. Als mol kun je met een fout antwoord (niet passende sleutel) in je hand je met overgave op de klim storten en zo niet opvallen.

Offline Ray026

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 24-01-2016, 00:56:35 »
Dit! Quote WIDMFAN6:
Taeke en Tim gooien tegelijkertijd een joker in de lucht. Hoeveel procent kans is er dat beide jokers op de Mol vallen?

Heb ik al ergens gezegd maar het viel me meteen op tijdens de aflevering: verkapte hint?

2345 staat in braille voor de "T", Tim of Taeke?

Offline Regis Filia

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 24-01-2016, 02:36:14 »
Alle sloten zijn open. Dus alle goede sleutels zijn gepakt. Alleen voor die raadsels hoeft de mol te mollen. Alle anderen maken niet uit. Maar omdat de sloten open zijn, is het de mol niet gelukt om bij die raadsels een fout antwoord door te drukken.
Zoals ik het interpreteerde, hoefden er maar 2 vragen correct beantwoord te worden, zolang er bij die twee vragen maar mensen het kistje bereikten.
Maar dat weet ik ook niet zeker.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline tumtum

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 24-01-2016, 02:44:21 »
Ter aanvulling op Erik, en mogelijk een klein hintje:

De oplossing van het raadsel van de kubus (http://wieisdemol.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/Afleveringen/Aflevering_4/Opdracht_3/opdr3_10.jpg) kun je als volgt beredeneren. De twee zijden met pijlen kunnen alleen recht tegenover elkaar zitten. Omdat je precies de helft van de kubus ziet, zul je altijd op precies één zijde pijlen moeten zien, en dat is niet het geval bij A (twee keer pijlen) en B (geen pijlen). Kubus C en D voldoen hier wel en lijken als je snel kijkt hetzelfde, maar het verschil zit 'm in de richting waarop de pijlen wijzen. In de maquette gaan de pijlen 'tegen het verkeer in', m.a.w. ze kruisen elkaar links, en dat is ook zo bij kubus C. Het hintje waar ik op doel is dat hier subtiel aandacht wordt gevestigd op 'links'. Er had van alles op die kubus kunnen staan, waarom deze tegendraadse pijlen? Zie ook het topic over opdracht 2 voor de andere 'links'-hint.

Aan wie het te koppelen is, geen idee.

« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 02:46:42 door tumtum »

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 24-01-2016, 04:15:21 »
Als ze 12.59 uur in de lift stappen en 1:01 uur er weer uit dan hebben ze er toch mooi 662 minuten ingezeten.  >:D 

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #55 Gepost op: 24-01-2016, 08:31:16 »
Ter aanvulling op Erik, en mogelijk een klein hintje:

De oplossing van het raadsel van de kubus (http://wieisdemol.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/Afleveringen/Aflevering_4/Opdracht_3/opdr3_10.jpg) kun je als volgt beredeneren. De twee zijden met pijlen kunnen alleen recht tegenover elkaar zitten. Omdat je precies de helft van de kubus ziet, zul je altijd op precies één zijde pijlen moeten zien, en dat is niet het geval bij A (twee keer pijlen) en B (geen pijlen). Kubus C en D voldoen hier wel en lijken als je snel kijkt hetzelfde, maar het verschil zit 'm in de richting waarop de pijlen wijzen. In de maquette gaan de pijlen 'tegen het verkeer in', m.a.w. ze kruisen elkaar links, en dat is ook zo bij kubus C. Het hintje waar ik op doel is dat hier subtiel aandacht wordt gevestigd op 'links'. Er had van alles op die kubus kunnen staan, waarom deze tegendraadse pijlen? Zie ook het topic over opdracht 2 voor de andere 'links'-hint.

Aan wie het te koppelen is, geen idee.

Ik zeg KRUIStum ;)
En ook Klaas die zo gek met zijn handen doet in de molbiechten....Daar maakt hij ook kruizen, en gaat met zijn hand naar links...
Meer L

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 24-01-2016, 08:49:58 »
Taeke had een joker in zijn tas zitten. Waarom pakte hij die er niet bij?

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #57 Gepost op: 24-01-2016, 08:56:20 »
Hij wilde niet laten zien dat hij een joker had, zei hij meen ik. Volgens mij wordt de joker die hij heeft ook niet door Ellie gevonden tijdens het fouilleren.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #58 Gepost op: 24-01-2016, 08:57:49 »
Wat nog mooier was: volgens mij zette hij de joker niet in tijdens de test? Ik moet nog even terugkijken ;-)
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 24-01-2016, 08:58:51 »
Omdat hij het antwoord gewoon goed had? Er waren bovendien drie mensen met een joker en acht mensen die niet bedachten, dat er bij twijfel gewoon gekeken kon worden.

Ik zou zeggen dat de Mol in ieder geval geen slot openmaakt. Uiteindelijk loopt het goed af, maar ze hebben maar liefst zeven mensen nodig voor twee sloten. Eigenlijk zes. Cécile gaat op voorhand niet. Dat lijkt me niet heel mols, omdat ze daarmee haar invloed min of meer kwijt zou zijn.

Marjolein lijkt hier het meest verdacht, met een goed antwoord toch geen slot open krijgen. Taeke en Ellie (duh!) het minst. Ik vraag me echter af of het wel bovenin gebeurt. De Mol kan maar 1 keer naar boven. Blijven zeven kandidaten over die met een goede sleutel naar boven kunnen. Om de opdrachten te laten mislukken moeten er dus foute antwoorden komen. Het lijkt mij daarom dat het echte mollen beneden gebeurt, als het gebeurt.