Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels  (gelezen 63078 keer)

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #100 Gepost op: 24-01-2016, 19:09:13 »
Ik snap de ophef over de mogelijkheid dat de Mol de kist open zou hebben gemaakt niet zo. Wat mij betreft is het precies hetzelfde als bij Margriet vorig jaar. Zij wist waar het geld lag (was dus geholpen) en moest risico nemen (of niet) door het geld te pakken en uit het raam te gooien. Zo zou het ook hier kunnen zijn: de mol had een reserve sleutel (was dus geholpen) en moest risico nemen (of niet) door de kist min of meer in het zicht te openen wat op zou kunnen vallen.

Daar komt bij dat er zo de nadruk gelegd wordt op het feit dat de sleutel van de kist beneden ligt, dat ik dat eigenlijk juist een aanwijzing op zich vindt. In het kader van 'niets is wat het lijkt'...

m0ll0m

Ik denk niet dat er een risico was. De groep wist zelfs niet wat Marjolein boven had uitgespookt tot ze het zelf opbiechtte.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 24-01-2016, 19:19:02 »
Nog even dit; Als jullie redenatie klopt moet de MOl één van deze spelers zijn:
Tim is naar boven gegaan, evenals Taeke, Marjolein, Klaas en Ellie.

Rop is niet gegaan, Cecile ook niet, Annemieke is teruggekeerd, Ellie valt af.

Komen Rop, Annemieke en Cecile niet meer in aanmerking?

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 24-01-2016, 19:20:18 »
Marjolijn probeert inderdaad alleen het slot op de kist zelf. Deze sleutel lag beneden.

Ze kijk hier zelfs duidelijk naar de kettingen maar probeert die niet open te maken.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #103 Gepost op: 24-01-2016, 19:22:07 »
Nog even dit; Als jullie redenatie klopt moet de MOl één van deze spelers zijn:
Tim is naar boven gegaan, evenals Taeke, Marjolein, Klaas en Ellie.

Rop is niet gegaan, Cecile ook niet, Annemieke is teruggekeerd, Ellie valt af.

Komen Rop, Annemieke en Cecile niet meer in aanmerking?

Voor mij nog wel, ik sluit niks uit na aanleiding van een spel

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #104 Gepost op: 24-01-2016, 19:23:59 »
Marjolijn probeert inderdaad alleen het slot op de kist zelf. Deze sleutel lag beneden.

Ze kijk hier zelfs duidelijk naar de kettingen maar probeert die niet open te maken.

Ten eerste vind ik haar hier niet duidelijk naar de kettingen kijken (ik vind haar ogen naar beneden gericht) en ten tweede snap ik best dat ze het slot probeert als ze de opdracht verkeerd begrepen heeft (kist moet open ipv los en pas beneden open).
Waarom die hele kist mee naar beneden zeulen als je die ook boven open kunt maken?  ;D

Offline jacobdubbel

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 24-01-2016, 20:09:01 »
1ste vraag: Rop komt met foutieve gegevens over de joker (Rop verdacht)
2de vraag: Rop komt als eerste met conclusie 19, stemt daarna met Taeke mee om meer steun te geven en roepts daarna nog 'neee' als reactie op 20 (Rop en Taeke verdacht en Marjolein kandidaat gedrag)
3de vraag: niemand doet verdacht (Tim kandidaat gedrag)
4de vraag: Rop probeert eerst onduidelijkheid te schoppen. Klaas komt met c 'ik denk ook c'. (klaas kandidaat gedrag)
5de vraag: Rop zegt als eerste 'Nee' op 28 die Tim oppert. Rop begint daarna verwarrend met random getallen noemen 'dat is 45, 46, 95' ????. Marjolein zegt dat hij stil moet zijn (kandidaat gedrag en Rop mols gedrag)
6de vraag: Niemand verdacht

Offline MarkS41

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 24-01-2016, 20:12:16 »
Ten eerste vind ik haar hier niet duidelijk naar de kettingen kijken (ik vind haar ogen naar beneden gericht) en ten tweede snap ik best dat ze het slot probeert als ze de opdracht verkeerd begrepen heeft (kist moet open ipv los en pas beneden open).
Waarom die hele kist mee naar beneden zeulen als je die ook boven open kunt maken?  ;D

Ik vind het ook een natuurlijke reactie: je ziet een kist met een slot en je hebt een aantal sleutels. Waarom niet uitproberen of de sleutels passen, wellicht tegen beter weten in maar toch wie weet... het blijft verleidelijk om dat slot te proberen.

Ook heb ik toch het gevoel dat er iets is met het geld in die kist. Er wordt ons door de aflevering een beetje op gewezen dat er iets niet helemaal klopt.
Dus of er is helemaal niets gebeurd en de productie speelt een spelletje met ons.
Of de mol heeft toch een sleutel gekregen en er bijv. 1000 euro uitgehaald.
Ik neig een beetje naar het laatste, alhoewel 2 vragen van de 8 goed hebben (in dit geval 7) is in principe vrij makkelijk dus daar hoef je ook niet een hele hoge beloning tegenover te zetten

"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 24-01-2016, 21:09:56 »
Ik ga er vanuit dat er beneden meer te mollen valt dan boven. Daar is voor de mol maar een kans, beneden zijn er maximaal acht (door de weigering van Cécile 7 en door het succes van Ellie 6).

De vragen:

1. Taeke heeft het goed, al ben ik benieuwd wat er was gebeurd als het antwoord 0 was geweest. 50% (Klaas) was sowieso onzin, de 25% van Tim vind ik nog enigszins begrijpelijk maar is wel fout. Is ook ingegeven door Rop, die zegt dat er op een kant een teken staat.
2. Iedereen telt driftig, Taeke sluit zich af. Rop zegt 19. Klaas gaat mee. Marjolein wil wachten. Taeke zegt 19, Marjolein 20. Taeke geeft daarna het eindoordeel: 19. Fout.
3. Ellie zegt dat ze tijd moeten nemen. Het lijkt Tim te zijn die met de oplossing komt. "Of ik ben debiel". Marjolein accepteert dat meteen en vindt het slim. Taeke zaait nog verwarring, maar dat verandert niets. Het is goed.
4. Rop begint een verhandeling maar komt er niet uit. Het lijkt erop dat ze niet kunnen kiezen tussen C en D. Uiteindelijk zegt Klaas, wijzend op C: "Ik denk ook die". Belangrijk is het woord 'ook'. Hij is blijkbaar niet de eerste die met het antwoord komt. Wie wel weten we niet. C is goed.
5. Marjolein wil dat ze stil zijn. Hoogste is zes. Tim zegt 28. Dat is goed. Rop gaat luidop rekenen en komt tot 96. Marjolein zegt: "Stil!" Art wil een antwoord. Marjolein zegt dat Rop het maar moet zeggen. 96. Fout.
6. Taeke lijkt als eerste D te zeggen, Rop volgt meteen. Marjolein ook. Groep is het er snel over eens.

Taeke heeft 1 en 6 goed, 2 fout. Tim heeft 3 en 5 goed, 1 fout maar die is in mijn ogen nog begrijpelijk. Rop heeft 1 ,2 en 5 fout (de helft!), en is verder vooral volgend. Marjolein lijkt voor het eerst op een kandidaat en serieus bezig met het spel. Heeft 2 goed en accepteert snel 3. Verkloot het daarna wel weer bovenin. Klaas alleen maar volgend, in meerderheid als het om verkeerde antwoorden gaat. Gaat mee met de verkeerde 1, gaat mee mee in de goede 4. Cécile doet niets. Ellie is een zekere kandidaat. Annemieke is afzijdig.

Zonder de hint uit aflevering 2 zou je toch blind voor Rop gaan... Mingeld en de helft van de vragen verkeerd. Vorige week aan alle kanten prutsend. Als het Klaas is, is hij vooral volgend in slechte strategieën. Hij is de kandidaat, die prutsende kandidaten steunt en anderen fouten laat maken.

Taeke is echt niet vol te houden. Trappen goed. Vorige week +500 en +1000, nu meer goed dan fout en een slot geopend. Heeft ook heel goed in de gaten dat er iets niet klopt met de jokers in de steenmijn. Potentiële finalist. Cécile en Annemieke wel heel passief voor een mol hier.

Offline jacobdubbel

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 24-01-2016, 21:44:46 »
Ik ga er vanuit dat er beneden meer te mollen valt dan boven. Daar is voor de mol maar een kans, beneden zijn er maximaal acht (door de weigering van Cécile 7 en door het succes van Ellie 6).

De vragen:

1. Taeke heeft het goed, al ben ik benieuwd wat er was gebeurd als het antwoord 0 was geweest. 50% (Klaas) was sowieso onzin, de 25% van Tim vind ik nog enigszins begrijpelijk maar is wel fout. Is ook ingegeven door Rop, die zegt dat er op een kant een teken staat.
2. Iedereen telt driftig, Taeke sluit zich af. Rop zegt 19. Klaas gaat mee. Marjolein wil wachten. Taeke zegt 19, Marjolein 20. Taeke geeft daarna het eindoordeel: 19. Fout.
3. Ellie zegt dat ze tijd moeten nemen. Het lijkt Tim te zijn die met de oplossing komt. "Of ik ben debiel". Marjolein accepteert dat meteen en vindt het slim. Taeke zaait nog verwarring, maar dat verandert niets. Het is goed.
4. Rop begint een verhandeling maar komt er niet uit. Het lijkt erop dat ze niet kunnen kiezen tussen C en D. Uiteindelijk zegt Klaas, wijzend op C: "Ik denk ook die". Belangrijk is het woord 'ook'. Hij is blijkbaar niet de eerste die met het antwoord komt. Wie wel weten we niet. C is goed.
5. Marjolein wil dat ze stil zijn. Hoogste is zes. Tim zegt 28. Dat is goed. Rop gaat luidop rekenen en komt tot 96. Marjolein zegt: "Stil!" Art wil een antwoord. Marjolein zegt dat Rop het maar moet zeggen. 96. Fout.
6. Taeke lijkt als eerste D te zeggen, Rop volgt meteen. Marjolein ook. Groep is het er snel over eens.

Taeke heeft 1 en 6 goed, 2 fout. Tim heeft 3 en 5 goed, 1 fout maar die is in mijn ogen nog begrijpelijk. Rop heeft 1 ,2 en 5 fout (de helft!), en is verder vooral volgend. Marjolein lijkt voor het eerst op een kandidaat en serieus bezig met het spel. Heeft 2 goed en accepteert snel 3. Verkloot het daarna wel weer bovenin. Klaas alleen maar volgend, in meerderheid als het om verkeerde antwoorden gaat. Gaat mee met de verkeerde 1, gaat mee mee in de goede 4. Cécile doet niets. Ellie is een zekere kandidaat. Annemieke is afzijdig.

Zonder de hint uit aflevering 2 zou je toch blind voor Rop gaan... Mingeld en de helft van de vragen verkeerd. Vorige week aan alle kanten prutsend. Als het Klaas is, is hij vooral volgend in slechte strategieën. Hij is de kandidaat, die prutsende kandidaten steunt en anderen fouten laat maken.

Taeke is echt niet vol te houden. Trappen goed. Vorige week +500 en +1000, nu meer goed dan fout en een slot geopend. Heeft ook heel goed in de gaten dat er iets niet klopt met de jokers in de steenmijn. Potentiële finalist. Cécile en Annemieke wel heel passief voor een mol hier.

Cecile en Annemieke inderdaad nauwelijks aan het woord. Lijkt mij dat je als mol hiermee moet gaan bemoeien of in ieder geval verwarring schoppen. Ook is het inderdaad voordelig om beneden te blijven zo lang als mogelijk is. Maar verder zijn Rop en Klaas toch wel hoofdverdachten in deze opdracht.

Iemand een idee of iedere klimmer 1 vraag niet bijwoont of dat het er meer kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 21:47:14 door jacobdubbel »

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 24-01-2016, 21:46:15 »
Iemand een idee of iedere klimmer 1 vraag niet bijwoont of dat het er meer kunnen zijn?

Iedere klimmer miste 1 vraag. (Waarschijnlijk kon je maar 1 persoon tegelijk laten klimmen ivm veiligheid)
klaar voor de strijd

Offline jacobdubbel

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 24-01-2016, 21:53:24 »
Iedere klimmer miste 1 vraag. (Waarschijnlijk kon je maar 1 persoon tegelijk laten klimmen ivm veiligheid)

Oke, aangezien de mol alle vragen weet en welke volgorde, welke vraag zou hij/zij dan niet aan mee gaan doen? Een makkelijke of moeilijke? (als hij zou moeten klimmen)

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 24-01-2016, 21:54:31 »
Ik denk dat de liftvraag onmogelijk is om te mollen, die is te bekend en te makkelijk.
klaar voor de strijd

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 24-01-2016, 21:56:16 »
Citaat
Oke, aangezien de mol alle vragen weet en welke volgorde, welke vraag zou hij/zij dan niet aan mee gaan doen? Een makkelijke of moeilijke? (als hij zou moeten klimmen)

Ik dacht daar ook aan. My best guess... Een moeilijke. Met een makkelijke zouden er zeven kandidaten beneden staan met waarschijnlijk een goede oplossing, dus een goede sleutel en dus een open slot.

Offline Monkeymol

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #113 Gepost op: 24-01-2016, 22:01:14 »
Ik denk dat de liftvraag onmogelijk is om te mollen, die is te bekend en te makkelijk.

Niet helemaal onmogelijk denk ik, maar wel lastig. Je kan namelijk ook bij de 1 voor 1 en 1 na 1 ipv 2 minuten ook twaalf uur en 2 minuten als antwoord geven. Duurt t liftritje wel wat lang...maar ja....

Misschien zouden alle twee de antwoorden ook wel goed gerekend worden, dat weet ik niet.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #114 Gepost op: 24-01-2016, 22:06:10 »

Mol Klaas mag inderdaad best wat meer initiatief en lef tonen op sommige momenten. Een voorbeeldje: als Marjolein (gesteund door Ellie die Rop lijkt te verdenken) met 20 als goede antwoord op het huizenraadsel komt, terwijl Klaas zich eerder aansloot bij Rop die 19 riep, is het enige wat Klaas doet heel moeilijk kijken... Nu liep het hier nog wel goed af voor de Mol, maar toch.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 24-01-2016, 22:12:54 »
Citaat
Mol Klaas mag inderdaad best wat meer initiatief en lef tonen op sommige momenten

Precies. Hij doet weinig goed, maar ook weinig aantoonbaar verkeerd. Het is meer door de hint dat je naar Klaas gaat kijken en tot de conclusie komt, dat hij na de metro niets zinvols meer inbrengt.

Bij eigenlijk alle anderen kun je wel onmolse dingen vinden, maar Klaas staat erbij en kijkt ernaar.

Offline Mre

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 24-01-2016, 23:46:42 »
1ste vraag: Rop komt met foutieve gegevens over de joker (Rop verdacht)
2de vraag: Rop komt als eerste met conclusie 19, stemt daarna met Taeke mee om meer steun te geven en roepts daarna nog 'neee' als reactie op 20 (Rop en Taeke verdacht en Marjolein kandidaat gedrag)
3de vraag: niemand doet verdacht (Tim kandidaat gedrag)
4de vraag: Rop probeert eerst onduidelijkheid te schoppen. Klaas komt met c 'ik denk ook c'. (klaas kandidaat gedrag)
5de vraag: Rop zegt als eerste 'Nee' op 28 die Tim oppert. Rop begint daarna verwarrend met random getallen noemen 'dat is 45, 46, 95' ????. Marjolein zegt dat hij stil moet zijn (kandidaat gedrag en Rop mols gedrag)
6de vraag: Niemand verdacht

Juist! Dit doet hij in alle opdrachten. Sturen op fouten.
Hoe duidelijk zie je Rop streken uithalen:

Offline jacobdubbel

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 25-01-2016, 00:39:45 »

Juist! Dit doet hij in alle opdrachten. Sturen op fouten.
Hoe duidelijk zie je Rop streken uithalen:

Thnx! Met beelden erbij is het duidelijker. Denk dat een aantal kandidaten afgeschreven kunnen worden maar dat Rop zeker bij de meest verdachte thuis hoort.

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #118 Gepost op: 25-01-2016, 06:30:35 »
"Het spel verandert achter je rug"

Dit wordt ons meermalen duidelijk gemaakt. Misschien wel een duidelijke aanwijzing dat de mol (Klaas) achter de rug om van de kandidaten de sleutel van het kistje van de boom heeft gepakt en daarmee boven de kist heeft opengemaakt en het te verdienen geld heeft veranderd naar wat minder dan wat de kandidaten dachten? En dan vervolgens de sleutel weer terughangen? Het zou de actie van het seizoen kunnen zijn. Zou de mol zo brutaal zijn geweest?

Zomaar een gedachte van mij.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline jacobdubbel

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 25-01-2016, 07:51:19 »
"Het spel verandert achter je rug"

Dit wordt ons meermalen duidelijk gemaakt. Misschien wel een duidelijke aanwijzing dat de mol (Klaas) achter de rug om van de kandidaten de sleutel van het kistje van de boom heeft gepakt en daarmee boven de kist heeft opengemaakt en het te verdienen geld heeft veranderd naar wat minder dan wat de kandidaten dachten? En dan vervolgens de sleutel weer terughangen? Het zou de actie van het seizoen kunnen zijn. Zou de mol zo brutaal zijn geweest?

Zomaar een gedachte van mij.

Ik denk zelf dat er in deze 3 opdrachten zeer veel geld was te verdienen. 1ste opdracht al 1300 (-300) en kon veel meer zijn. 2de opdracht 3500 (alleen boek al 2000). Als bij de laatste opdracht ook nog is 2000 of 2500 zou zijn geweest had er na afloop te veel geld in kas gezeten. Aangezien kans groot was hierop. Moet niet te makkelijk en te groot worden natuurlijk  >:D