Ik ga er vanuit dat er beneden meer te mollen valt dan boven. Daar is voor de mol maar een kans, beneden zijn er maximaal acht (door de weigering van Cécile 7 en door het succes van Ellie 6).
De vragen:
1. Taeke heeft het goed, al ben ik benieuwd wat er was gebeurd als het antwoord 0 was geweest. 50% (Klaas) was sowieso onzin, de 25% van Tim vind ik nog enigszins begrijpelijk maar is wel fout. Is ook ingegeven door Rop, die zegt dat er op een kant een teken staat.
2. Iedereen telt driftig, Taeke sluit zich af. Rop zegt 19. Klaas gaat mee. Marjolein wil wachten. Taeke zegt 19, Marjolein 20. Taeke geeft daarna het eindoordeel: 19. Fout.
3. Ellie zegt dat ze tijd moeten nemen. Het lijkt Tim te zijn die met de oplossing komt. "Of ik ben debiel". Marjolein accepteert dat meteen en vindt het slim. Taeke zaait nog verwarring, maar dat verandert niets. Het is goed.
4. Rop begint een verhandeling maar komt er niet uit. Het lijkt erop dat ze niet kunnen kiezen tussen C en D. Uiteindelijk zegt Klaas, wijzend op C: "Ik denk ook die". Belangrijk is het woord 'ook'. Hij is blijkbaar niet de eerste die met het antwoord komt. Wie wel weten we niet. C is goed.
5. Marjolein wil dat ze stil zijn. Hoogste is zes. Tim zegt 28. Dat is goed. Rop gaat luidop rekenen en komt tot 96. Marjolein zegt: "Stil!" Art wil een antwoord. Marjolein zegt dat Rop het maar moet zeggen. 96. Fout.
6. Taeke lijkt als eerste D te zeggen, Rop volgt meteen. Marjolein ook. Groep is het er snel over eens.
Taeke heeft 1 en 6 goed, 2 fout. Tim heeft 3 en 5 goed, 1 fout maar die is in mijn ogen nog begrijpelijk. Rop heeft 1 ,2 en 5 fout (de helft!), en is verder vooral volgend. Marjolein lijkt voor het eerst op een kandidaat en serieus bezig met het spel. Heeft 2 goed en accepteert snel 3. Verkloot het daarna wel weer bovenin. Klaas alleen maar volgend, in meerderheid als het om verkeerde antwoorden gaat. Gaat mee met de verkeerde 1, gaat mee mee in de goede 4. Cécile doet niets. Ellie is een zekere kandidaat. Annemieke is afzijdig.
Zonder de hint uit aflevering 2 zou je toch blind voor Rop gaan... Mingeld en de helft van de vragen verkeerd. Vorige week aan alle kanten prutsend. Als het Klaas is, is hij vooral volgend in slechte strategieën. Hij is de kandidaat, die prutsende kandidaten steunt en anderen fouten laat maken.
Taeke is echt niet vol te houden. Trappen goed. Vorige week +500 en +1000, nu meer goed dan fout en een slot geopend. Heeft ook heel goed in de gaten dat er iets niet klopt met de jokers in de steenmijn. Potentiële finalist. Cécile en Annemieke wel heel passief voor een mol hier.