Gister:
(vergeten te kijken)Boer zocht vrouwDe boeren Piet, Joris, Peter, Hans en Teus hebben geen verdere introductie meer nodig. Drie miljoen Nederlanders volgden hun zoektocht naar de ware vrouw. ‘Boer zocht vrouw’ blikt samen met enkele mensen uit de wereld van landbouw, politiek, pers en televisie terug op deze enerverende periode.
Hoe konden vijf onbekende boeren zo immens populair worden, en wat hebben zij betekend voor het Nederlandse boerenleven? Maar ook, hoe is het nu met Piet, Joris, Peter, Hans en Teus? Zondag 16 oktober weten we het!
Achtergebleven“Toen ik in het begin over het programma Boer zoekt vrouw in de agrarische pers las, toen dacht ik eerst: oh jee, dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Gaan ze weer de boeren neerzetten als een stelletje achtergebleven mensen op het platteland die geen vrouw kunnen vinden.” Aan het woord is Gert-Jan Oplaat, boerenzoon en VVD-Tweede Kamerlid en namens zijn partij landbouwwoordvoerder. Met drie miljoen anderen volgde hij de ontwikkelingen van de vijf boeren in het KRO-programma.
Hij zette zijn vooroordeel na het zien van de serie aan de kant: “Ik denk dat het imago van de boeren ten positieve is veranderd door het programma. Ik denk dat het heel inzichtelijk heeft gemaakt hoe het er in het boerenleven werkelijk aan toe gaat”, zegt hij in een speciale aflevering Boer zocht vrouw.
Naast Gert-Jan Oplaat komen aan het woord: psycholoog Kas Stuyf, schaatser én boer Henk Angenent, actrice én boerendochter Lieke van Lexmond, Anita Witzier als kenner van tv-programma’s over de liefde, hoofdredacteur van Privé, Evert Santegoeds en journalist Willy Oosterhuis. Laatstgenoemde wist voordat boer Hans in het KRO-programma zijn definitieve keuze voor Conny bekend maakte, deze primeur voor TV-Oost weg te kapen.
BekendheidBoer zoekt vrouw bezorgde de vijf boeren in één klap landelijke bekendheid. Opeens was heel Nederland geïnteresseerd in hun liefdesleven. Fotografen meldden zich op het erf, plaatselijke winkeliers verkochten hun verhaal aan de pers en zelfs helikopters werden ingezet om de boerderijen te vereeuwigen.
Voor Piet, Joris, Peter, Hans en Teus zag het boerenleven er tijdens en na de serie dus even anders dan anders uit. Hoe is dat nu? Is de rust op de boerderij teruggekeerd? In Boer zocht Vrouw vertellen zij hoe het ze sinds de start van de serie is vergaan.