Ik hoorde zojuist een promootje op de radio van een documentaire van Reporter vanavond. Het gaat over de andere (= productionele) kant van Reality-programma's. Hoever gaan producenten van Reality-shows, zoals Big Brother, Expeditie Robinson en Peking Express, om toch een mooi programma te maken. Het volgende staat op de website van Reporter:
Dat zal waarschijnlijk over Expeditie Robinson gaan. (...ik hoop niet dat Frans met zijn parang slachtoffers heeft gemaakt ...; in ieder geval geen wonder dat Enrst-Paul nu maar eens een bodywarmer in plaats van een korte broek heeft aangetrokken)
Vanavond om 21:50 op Nederland 2!
Het ging dus over Terra Incognita. Jammer dat ik dat programma nooit heb gezien.
Onderhoudende uitzending. Al zijn een aantal zaken door Reporter wel slordig onderzocht:
- Aangegeven wordt dat SBS na het succes van Expeditie Robinson op RTL ook wel een vergelijkbaar programma wilde, dat vervolgens door producent Kanakna werd ontwikkeld (Terra Incognita). Het was natuurlijk echter zo dat Ernst-Paul Hasselbach met zijn overstap van SBS (Net 5) naar Talpa de rechten voor Expeditie Robinson direct inkocht bij de Zweedse producent Strix, waardoor Kanakna (en daarmee dus SBS/Net 5) het programma kwijtraakte. Pas twee jaar later met de overname van Talpa door RTL kwam Expeditie Robinson op deze zender terecht.
- Het is erg voorbarig om op basis van het relaas van één timmerman, die de bewaker niet kon verstaan en dus afging op lichaamstaal, te concluderen dat deze bewaker de moordenaar is.
- Het verhaal van de Thaise politie-agent was onbetrouwbaar. Hij kon het zich overduidelijk slecht herinneren, dus impliceren dat Kanakna het uitzetten van Thaise vissers op zijn geweten heeft, is onverstandig. Daarbij kun je het Thaise rechtssysteem ook niet vergelijken met dat van Europese landen. Je kunt dus net zo goed de schuld bij hen leggen, omdat ze geen uitgebreid onderzoek naar deze moord hebben verricht.