Beste collega-mollenvangers,er moet me toch iets van het hart.
Net als jullie ben ik al jarenlang een trouwe fan van WIDM en ik zou niets liever zien dan dat er zowel in Vlaanderen als in Nederland een nieuwe,hoogstaande reeks komt en ik wil jullie plezier niet bederven,maar ik vrees een beetje dat het WIDM concept een uitgeperste citroen is. Daarmee bedoel ik dat het voor de makers na al die jaren bijna onmogelijk geworden is om nog een kwalitatief hoogstaande reeks te maken.
De kandidaten spelen het spel nu helemaal anders dan in de eerste jaargangen en doen zelf veel meer aan molactie en sabotage, wat maakt dat de echte Mol het heel moeilijk krijgt om zelf nog zijn taak naar behoren te vervullen,waardoor de echte Molacties verwateren en naar de achtergrond verdwijnen.
En dan krijg je zo'n ontgoochelend "Was het dat maar ?"-effect bij vele mensen.Met alle gevolgen van dien voor de kijkcijfers.Ook het vinden van originele én logistiek en financieel haalbare opdrachten wordt steeds moeilijker.Daarnaast heb je ( vooral voor AVRO ) het aspect van de financiële gezondheid van zo'n geldverslindende productie.
De Vlaamse Molseries kostten gemiddeld een slordige 2 à 2,5 miljoen euro,die van AVRO waarschijnlijk nog een flink stuk meer gezien de locaties en het feit dat ze het format hebben aangekocht bij Woestijnvis.Da's een bom geld die je investeert zonder te weten of er voldoende financiële return is, en dus een zeer serieus risico.
De reeks werd in Vlaanderen verkocht aan VRT met een zeer beperkte winst en balanceerde op de rand van het deficit.
Daarom denk ik dat AVRO en Woestijnvis ( en voor WV is de beslissing nog moeilijker geweest omdat ze een veel hoger kijk-en waarderingscijfer haalden dan AVRO)een wijs besluit hebben genomen door de reeks stop te zetten.
Om vervolgens hopelijk het geld en talent dat vrij komt te gebruiken om een nieuw én verrassend concept te bedenken en uit te werken.
En ook dat is een even groot titanenwerk als het WIDM concept realiseren.
Ik heb zelf een bijna volledig uitgewerkt idee voor een vergelijkbaar maar toch helemaal ander TV-programma in een lade liggen en weet perfect hoeveel tijd en energie je daar in steekt om zover te komen. Om dan tot de vaststelling te komen dat je het zonder eigen productiehuis wel kan vergeten. Maar dit terzijde.
Samengevat : WIDM eindigt op een hoogtepunt en in schoonheid.Het is mooi geweest, maar ook aan mooie liedjes komt ooit een eind.
"De Mol is verleden tijd, op naar een nieuwe blockbuster" zou ik dan ook willen besluiten.