Heb er ook eigenlijk niet aan getwijfeld. Djoko is al meerdere jaren constanter vind ik.
Nee, Djokovic - Wawrinka - Nishikori stond bij mij redelijk vast. Kort getwijfeld over Nadal ipv Nishikori, maar dan had ik precies hetzelfde als vorig jaar gehad. En toen deed Nadal het ook niet super
Heb wel redelijk objectief de keuze tussen Djokovic en Murray proberen te maken, maar in feite leunde ik constant [meestal zwaar] naar de kant van Djokovic. Hij is normaliter gewoon de betere consistentere speler. Tweede helft van vorig jaar speelde Murray beter, maar vooral doordat Djokovic een beetje van het padje was. En zelfs toen was het verschil maar nipt.
Dus het voornaamste probleem is of Djokovic z'n hoofd weer in orde weet te krijgen. Dat kan nog best tricky zijn met mentale/motivatie problemen. Maar denk dat de kans best aanwezig is; en zelfs een sub-optimale Djokovic is extreem sterk.
Wawrinka vs Nadal moest ik meer over peinzen.
Ben eigenlijk consequent enigszins ontevreden met Wawrinka. Ook vorig jaar vond ik 'm weer zeker niet overtuigend, tot hij ineens z'n complete seizoen goed maakte door de US Open te winnen. Dat doet hij wel vaker - constant een beetje halen/brengen spelen, en dan ineens wint hij een Grand Slam out of the blue. Terwijl hij het verder bv bij ATP-1000 toernooien niet echt in finales terecht komt.
Dus had stevige vraagtekens. Natuurlijk waren er eveneens aanzienlijke vraagtekens bij Nadal. Hij is niet meer zo indrukwekkend als een vijftal jaar geleden, en vorig jaar blessureproblemen. Verder vond ik hem echter redelijk goed - beter dan Wawrinka. Was wel een beetje de vraag hoe hij weer uit deze nieuwe blessureperiode zou komen, dus neigde alsnog naar Wawrinka. Maar toen won hij de exhibition in.. Abu Dhabi met winst tegen Berdych, Raonic, en Goffin. Nu zegt een exhibition natuurlijk niet alles, maar hij speelt minimaal op een redelijk tot goed niveau. Dus uiteindelijk ging ik toch nipt voor Nadal, boven Wawrinka.
Het probleem met Wawrinka is dat je niet weet wat de 'echte' Wawrinka is, if that makes sense. Is hij een relatief doorsnee top-10 speler, die gewoon al 3x naar een Grand Slam overwinning is geluck't - en daarom voor een nieuw seizoen een heel povere keuze? Of is het zeer hoge Grand Slam-niveau zijn eigenlijk niveau, als hij alleen maar op enig moment het juiste knopje weet te vinden om daar constant in te spelen - en is hij daarom een grandioze keuze? I really don't know - en heb ook niet het idee dat hij zelf weet waarom hij zo inconsistent is.
Dus beide spelers met forse vraagtekens in mijn boekje.
Zodat Nishikori een lock was dit seizoen
De andere 4-10 spelers waren wat mij betreft het overwegen niet waard.