Er zijn naar mijn mening voldoende bewijzen voorhanden waaruit blijkt dat de crew bepaalde uitlatingen van kandidaten tijdens de biechten en testen verdoezelt (stap 1). In het verleden heeft de crew ook weleens aan een kandidaat gevraagd dingen te zeggen die niet overeenkomen met het stemgedrag (stap 2). Ik vind het een stap te ver gaan om ervan uit te gaan dat de programmaleiding eigenhandig dingen gaat verkondigen die niet volledig kloppen (stap 3). Dan weet je als kijker niet meer waar je aan toe bent.
Hiermee ben ik het volkomen eens. Stap 1 en 2 worden inderdaad toegepast. Stap 3 gaat wat mij betreft te ver. Volgens mij heb ik dat ook meerdere malen in mijn berichten gezegd.
Ik denk daarom dat Jochem halverwege het seizoen op Diederik zat, maar wél met nog een beetje spreiding op een of meer andere kandidaten. Diederik zal ook vast wel op Sanne hebben gezeten op dat moment. Ik heb echter altijd gedacht dat Diederik op een gegeven ogenblik Thomas als Mol zou gaan zien. Diederik was in elk geval niet erg happig om een bondjeachtige situatie met zijn Mol Sanne aan te gaan (‘Nou, prima, voor één dag’). Inmiddels denk ik dat ik er compleet naast zit met die inschatting.
Volgens de verdenkingen bij de testbiechts zat Jochem eerst op Diederik, Sanne, Jeroen en Roos. Het aantal verdachten is hij per aflevering gaan minderen. Volgens mij schrok hij nogal toen Roos afviel dus Roos was één van de twee verdachten van Jochem in aflevering 3. In aflevering 4 en 5 wordt het vaag gehouden, in aflevering 6 vraagt hij zich af of Sanne of Thomas het kunnen zijn maar blijft het onduidelijk of hij hen meeneemt in de test. In aflevering 7 gaat hij nog steeds, zegt hij, vol op Diederik. Uit de afleveringen blijkt dat hij Diederik verdenkt.
De verdenkingen van Diederik lopen uiteen. In aflevering 1 heeft hij het alleen over risicokandidaten, aflevering 2 heeft Diederik een vrijstelling. in aflevering 3 en 4 verdenkt hij Jeroen. In aflevering 5 switcht hij naar Jochem en in aflevering 6 naar Sanne maar spreidt ook op Jochem. In aflevering 7 is Sanne zijn hoofdverdachte en neemt hij Jochem voor 25 % mee.
De verdenkingen van Sanne waren in aflevering 1 Thomas, Sigrid en Imanuelle. Aflevering 2 Imanuelle en Sigrid en in aflevering 3 Imanuelle het meest. In aflevering 4 had Sanne een gesprek met Jeroen waaruit bleek dat ze verschillende hoofdverdachten hadden en ging Sanne de mannen in de gaten houden. Na de veiling verdacht ze Jochem. Na het afvallen van Jeroen heeft ze Imanuelle laten vallen en ging ze voor de mannen.
Thomas noemde ( of beantwoorde een vraag) in aflevering 1 Roos, Vincent Jeroen, aflevering 2 Jeroen, Roos Imanuelle, aflevering 3 Jeroen, Roos, Sanne Diederik, aflevering 4 Jeroen Sanne, aflevering 5 Jeroen Sanne ( erg verbaasde reactie van Thomas bij het rode scherm van Jeroen) Aflevering 6 Sanne maar hij blijft spreiden onduidelijk op wie. In aflevering 7 Jochem, Sanne.
In de bijlage de uitgeschreven teksten bij de testbiechts.