Jochem Jeroen en Sigrid hebben Thomas al in de smiezen. Diederik en Sanne waarschijnlijk ook ben daar minder zeker over. Blijft Imanuelle over... die tip ik dan als eerstvolgende afvaller. Daarna mogelijk Jochem hjj noteert niks en kent de feiten niet. Daarna zien we alleen nog kandidaten feiten over Thomas oefenen.
Eerlijk is eerlijk: tot gisteren zat ook ik voor 100% in de Thomas-tunnel. Maar een paar opvallende dingen van Jochem hebben me aan het denken gezet.
- Hij wijst zichzelf in de auto aan en zegt daarbij "de mol".
- Na de kermisopdracht zegt hij op een heel verdachte manier over het verkennen: "daar was ik dan even niet aan toe gekomen"
- Hij herhaalt uitspraken (2x in de steek gelaten, 2x iets klopt er niet, 2x nog). In het kader van de tweelingen.
- Alle cijfers van zijn geboortedatum samen opgeteld geeft 2+3+5+1+9+6+3= 29, 2+9=11 (dubbel 1), 1+1= 2 (alle tweeen in de afleveringen). En alle vijfjes in de aflevering (5e maand).
- Heeft hij zijn mollenboekje bewust laten slingeren? Wetend dat de rest daar niet veel mee kan (Carla, Rob)? Hij krijgt daarmee misschien het medeleven en vertrouwen van de rest. Maar hij kan er op deze manier ook aan bijdragen dat mensen elkaar (vals) gaan beschuldigen: verdeel en heers. Als hij de mol is, is het ook makkelijk om zo voor de vorm een molboekje bij te houden omdat niemand kan controleren of het klopt wat hij opschrijft.
Als je alle verdenkingen van de kandidaten bij de test op basis van Jochem als mol overdenkt, kan het aardig kloppen dat mensen die Thomas verdenken vragen goed hebben (bijvoorbeeld de mol is een man, de mol zat bij de tekenaars, de mol had iets te maken met het halve briefje van -1000). Bovendien heeft Jochem tot nu toe vaak samen met Thomas bij de grootste groep gezeten (Kermis, jury, strand). Als mensen met kansberekening werken hebben ze dan bij de test vaker vragen goed. Dan kan Imanuelle, die naast hem in de auto zat toen hij zich "versprak", die zag dat hij een paaltje voorbijliep en die de Mickey Mouse voor mol aanzag en door Jochem gecorrigeerd werd ("het was een Mickey Mouse") nog heel ver komen. Imanuelle had vooral voor Jeroen gekozen en naar eigen zeggen ongeveer hetzelfde gestemd als Roos, dus zij gaat haar visie nu waarschijnlijk aanpassen. Als Sigrid, zijn "moldochter", er nu uit gaat acht ik de kans heel groot dat Jochem de mol is, aangezien zij hem nu volledig vertrouwt.