Pieter Storms stond eens met een bus vol bejaarden bij een kantoortje van Garant-O-Matic. Ze hadden de bus versierd met slingers enzo, en iedereen had feesthoedjes op en was op rol-toeters aan het blazen.
Komt er een medewerker van Garant-o-Matic naar buiten, vraagt de ploeg op te houden met filmen, en wil weer naar binnen gaan.
Ho, zegt Pieter Storms, deze mensen hebben volgens u allemaal een grote geldprijs gewonnen, die komen ze nu bij u ophalen.
Antwoord van Garant-O-Matic: niemand heeft iets gewonnen. In de brief staat: ALS u het winnende nummer inzendt, krijgt u de grote geldprijs die in de brief staat, maar niemand heeft dat gedaan, ze kunnen allemaal een doublé kettinkje krijgen, maar meer ook niet.
Na een hele discussie, een welles-nietes-spelletje tussen Pieter Storms en de medewerkers van Garant-O-Matic, vertrok de bus weer, ZONDER geld, ZONDER kettinkjes.
Natuurlijk wist Pieter Storms heel goed dat Garant-O-Matic hun bedrog niet wilde toegeven, dat wisten die bejaarden eveneens. Maar het doel was bereikt: Garant-O-Matic heeft zichzelf toen goed voor schut gezet, en heeft beloofd haar teksten in hun sweepstakes zodanig aan te passen dat direkt duidelijk is dat men GEEN winnaar van de hoofdprijs is.
Uit verhalen van mijn collega's heb ik begrepen, dat ze dat 4 jaar na dato nog steeds niet hebben gedaan.
Eigenlijk mag hier geen reclame worden gemaakt, maar het is dus ANTI-reclame. Nou: Garant-O-Matic, Postina, Bakker-Hillegom, Readers Digest, Klingel. Dat zijn de warenhuizen, die zich regelmatig schuldig maken aan dit soort bedrog. De loterijen hebben namen als Superloterij, ILM, JLV, ABC-Club, Dr. Geissler, DSA.
Maar is ook nog een ander fenomeen: Maria Duval, en Chris (de postbus-mediums). Nadrukkelijk zeg ik erbij dat deze Chris NIET de Chriz van dit forum betreft. Beide figuren (Maria Duval en Chris) blijken dezelfde te zijn. Beiden bestaan niet, en beiden kloppen nietsvermoedende mensen handenvol geld uit de zak. In beide gevallen blijkt degene die zijn huisadres beschikbaar heeft gesteld, iemand uit Rucphen te zijn, die alleen dient als doorsluis-adres voor een figuur, dat in Zwitserland een huisadres heeft. Radar ging er eens achteraan (of was het nou het programma Opgelicht, maakt niet uit), en kwam erachter dat de donkerharige Chris van de foto in werkelijkheid een blonde vrouw was, die verdacht veel leek op de foto waarop ene Maria Duval op stond afgebeeld.
Als laatste: de spotgoedkope dagexcursies naar bijvoorbeeld een toeristische trekpleister. Altijd word je overladen met kado's, altijd word je overladen met eten, een boottocht, of wat dan ook: maar altijd zit er ook een verkoopdemonstratie aan vast. Dat is ook de reden dat dit soort excursies naar het buitenland gaat. In Nederland is dit soort verkoopdemonstraties streng verboden.
En vrijwel altijd gaat het om peperdure, maar waardeloze huishoudelijke artikelen, soms om kwalitatief aanvaardbaar materiaal dat je in de winkel stukken goedkoper aantreft. Vaak gaat het om wollen dekens, dekens die je in de winkel voor 30 euro kunt kopen worden dan verkocht voor de ongelofelijk lage prijs van 700 euro.
Ik houd maar op, iedereen kent de voorbeelden wel. Ik vraag me alleen af: wanneer treedt Justitie eindelijk eens op tegen dit soort praktijken. Als die firma's toch zoveel energie steken in dit bedrog, waarom gaan ze dan niet eens op een eerlijke manier zaken doen? Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: omdat je op HUN manier het veelvoud aan geld binnen krijgt. Dat ze daarmee veel mensen tegen zich in het harnas jagen, nemen ze kennelijk op de koop toe. Volgende week opereren ze onder een andere naam, totdat ze het weer te heet onder de voeten wordt.