Ik heb vanmiddag in de zon even lijstjes gemaakt van de kandidaat profielen van de afgelopen jaren. Ik heb vanaf 2005 opgeschreven maar ik denk dat we vooral waarde moeten hechten aan de bepaalde lijn sinds de laatste jaren, laten we zeggen 2011/2012.
Voor het gemak schrijf ik ze even vanaf die tijd op dat helpt ons wellicht met uitpluizen van de totale lijst.
Ik herkende namelijk zeker een bepaalde lijn en het is handig om het dan hier te kunnen terug lezen, bij vondst van evt nieuwe kandidaten.
Here you go.
misschien is er iemand die dit in een mooi pdf overzichtje wilt zetten, ik ben heel slecht met computer dingen, dit lijstje staat er ook weer lekker scheef bij, moi excuses 2011
1 schrijfster/ journaliste 5 acteurs (waarvan 2 comedy gericht vooral) 3 presentatoren 1 comedienne 2012
1
schrijfster/journaliste1 ex politica
1 ex sporter
1 rapper
1 presentatrice1 comedian2 musical acteurs2 actrices2013
1 schrijfster/ journaliste 1 muzikant (opera)
4 presentatoren 3 acteurs 2 comediennes
2014
1 schrijfster/journaliste 1 radio vj1 musical acteur3 presentatoren4 acteurs (waarvan 1 comedy gericht)2015
1 schrijfster/hoofdredactrice 1 musical actrice 1 news anchor / journalist
3 acteurs (waarvan 2 vooral comedy gericht) 4 presentatoren
2016
1 hoofdredactrice (modejournalistiek) 1 politie agente
1 ex sporter
1 radio vj1 muzikant (harp)
2 acteurs ( waarvan 1 comedian)3 presentatoren 2017
1 schrijfster/journaliste1 radio vj1 musicalactrice 1 wetenschapper
1 choreograaf
1 presentator4 acteurs (waarvan 1 vooral comedy gericht)opvallend - elk jaar minstens 1 journaliste en/of schrijver /schrijfster. Grappig genoeg bijna altijd vrouwen.
- elk jaar minstens 1 comedian of acteur die vooral in het comedy genre te zien is op tv/theater
- bijna elk jaar een musical acteur of actrice (maar 2 uitzonderingen in de laatste 7 seizoenen)
- van de laatste 4 seizoenen waren er 3 waarvan minstens 1 iemand van de radio zat (sowieso een trend ook uit oudere seizoenen widm)
- elk jaar minstens 3 acteurs en minstens 2 presenatoren. Vaak meer, dit jaar uitzondering was er maar 1 presentator. Jochem
Wat ik ook opvallend vind is dat er hier vaak 'gezocht' wordt naar sporters en uit mijn lijstje blijkt dat er maar 2 hebben meegedaan in de geschiedenis van WIDM. Maarten in 2012 en Taeke in 2016. Ik heb de jaren 2005/2010 niet meegeteld maar als ik even goed reken zat daar ook geen sporter in. Wel mensen die sport 'verslaan' als presentator of presentatrice maar geen ex sporters. Ik vind Dick Jol niet meetellen.
Ik denk dat we de sporters dus misschien een beetje los moeten laten. Het zijn vaak wel fanatieke mensen en het zou prima kunnen maar ik denk dat we eerder moeten kijken naar journalisten, schrijvers, mensen uit de muziek (of muzikant of op de radio> vj) presentatoren en acteurs. Soms zitten er zelfs 4/5 acteurs in dus heb je al de helft van een lijst.