Dus even samengevat wat we nu kunnen verwachten en waarom.
WIDM 2018...
- speelt zich voornamelijk af in Georgië | foto Rick + trein etc. | zeker
- opdracht 1 is niet gezamelijk | 'voor de eerste gezamenlijke opdracht...' + 'opdracht 1 volg ik via onze redactie- appgroep' (Art, molboekje) | (zo goed als) zeker
- wordt verdeeld over meerdere landen | Geen enkel land is genoemd, ondanks dat Georgië al bekend is. | waarschijnlijk
- de tien kandidaten komen nooit allen bijeen | geplakte groepsfoto + 'de start en wat er daarna gebeurde trilt nogsteeds na' | speculatie
- er zijn twee mollen | jaarlijks terugkomende theorie | krankzinnig
In ieder geval lijkt al het mysterieuze gebeuren dit jaar vooral om aflevering 1 te gaan. Volgens Diederik gaat deze ook superspectaculair worden, iets wat nog nooit eerder is gebeurd. Hij zegt het overigens wel jammer te vinden dat hij dat niet mee heeft gemaakt als kandidaat. Verder gebeurt er na de start nog iets, volgens Art, dat later nog steeds na-trilde. Het doet mij persoonlijk wat denken aan de start van België vorig jaar + wat grootspraak van Art (dat laatste herken ik uit eerdere seizoenen). Met name het gedeelte van 'alles om maar niet naar huis te hoeven. Gaat het ten koste van een ander, dan is dat maar zo.' komt voor mijn gevoel erg overeen met het knoppen dilemma. Echter lijkt het mij niet logisch dat een jaar na dato Nederland een kopie gaat maken van België. Bovendien is dit nog geen verklaring voor het splitsen van de groep over meerdere landen.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat ik denk (lees hoop):
De kandidaten worden opgesplitst in 2 groepen. 1 groep start in Armenië, de andere groep in Rusland.
Deze twee groepen moeten vervolgens zo snel mogelijk in Tbilisi aankomen. De groep die als eerste aankomt wint een vrijstelling.
Vervolgens komt er een dilemma over de vrijstellingen. Dat zie ik ongeveer zo voor me:
elke kandidaat van de winnende groep kan kiezen: of vrijstelling inleveren, of houden. Opties:
- iedereen houdt vrijstelling --- winnende groep door, maar zullen afvaller uit verliezende groep nooit echt hebben gezien. Pot -€1000
- 1/2 mensen leveren vrijstelling in --- ingeleverde vrijstellingen gaan naar verliezende groep, behouden blijven behouden. Afvaller heeft andere groep nooit gezien. Pot blijft gelijk
-3/4 mensen leveren vrijstelling in --- iedereen door naar de volgende aflevering. Pot blijft gelijk.
-5 mensen leveren vrijstelling in --- iedereen vrijstelling kwijt. Pot +€1000
dit scenario bevat: - meerdere landen, - geen gezamenlijke eerste opdracht, - natrillend effect (in geval van optie 1,2 en 4). Wel wat oneerlijk voor afvaller, maar dat is juist leuk.
eventuele extra laag: beide groepen krijgen te horen dat ze als eerste zijn aangekomen. iedereen krijgt een vrijstelling en hetzelfde dilemma geldt. vrijstelling inleveren wordt nu extra dubieus, maar daar komen ze pas later achter.