Als Thomas niet die 500 had laten verdwijnen in de duinen hadden we een levendige discussie gehad. Dus eigenlijk is het feit dat we daar geen goede verklaring voor hebben de enige reden dat we er vol voor gaan.
En dan is de aanname dat het briefje van 500 van Thomas
niet over de finish is gekomen, en de twee halve briefjes van 500 wel, dus aardig cruciaal. Maar is dat nou echt zo zeker?
(1) Als ik de beelden terugkijk (dat kan ik helaas niet beeldje voor beeldje) zie ik zelf maar 1 half briefje in de handen van Art, en ook nog niet eens heel duidelijk. Wat nu als dat het halve briefje van 1.000 van Jochem was, dus in volgorde waarin Art ze telt:
Eerste biljet: 20
Tweede biljet: 1/2 x 1.000
Derde biljet: 500
...
Het duidelijkste beeld dat bij mijn weten op het forum is gepost lijkt te suggereren dat het om twee halve briefjes gaat, en een ervan lijkt een half briefje van 500 te zijn (zie foto), maar ik zou er echt geen eed op durven doen. M.a.w.: ik sluit niet uit dat het hele briefje van 500 van Thomas wél over de finish is gekomen, en de twee halve briefjes van 500 niet. Jochem heeft bij de overdracht naar Thomas bovendien geld achtergehouden (zie onderstaande link naar beelden gepost in het estafette topic).
(2) Nog een mogelijk scenario: de halve briefjes (2 x 1/2 500, 1 x 1/2 1000) en het hele briefje van 500 van Thomas zijn allemaal over de finish gekomen, maar het door Sigrid gevonden biljet van 250 is achtergehouden, evenals 7 briefjes van 50 (misschien deels ook niet gepakt).EDIT: Oeps, variant 2 gaat niet op, foutje in mijn herinnering. Art heeft bij het tellen een briefje van 250 in handen. Blijft over variant 1 als alternatief. Misschien zat er zelfs wel een bankbiljet strak dubbel gevouwen, en wordt dat voor een halve aangezien.
Dan nog iets: Jochem geeft een half briefje van 1.000 aan Thomas, die het (bewust of onbewust) over de finish loopt. Dit lijkt een enerzijds een nepmol actie van Jochem, die na afloop tot zijn schijnbare tevredenheid de aandacht op zich weet te vestigen, en tegelijkertijd mooi van pas te komen in het straatje van "mol" Thomas. Maar als dit een nepmol actie van Jochem is, voor zo'n groot bedrag, waarom houdt hij dan nog méér geld achter? Geld dat voor de deelnemers niet meer te traceren is? Dat heeft dan toch geen enkele zin? De beelden gepost door molmuis:
http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=60203.msg1995866#msg1995866Misschien is Jochem zo enthousiast aan het nepmollen dat hij niet goed heeft nagedacht over het nutteloze effect van deze tweede "nepmol" actie in dezelfde opdracht. Maar het zou ook kunnen dat hij nog wat extra geld uit de pot wil houden.
Thomas komt dus zeker niet als enige uit de bus hier! En omdat er zoveel niet in beeld is geweest, vind ik het niet handig om anderen (bijv. ook Imanuelle en Diederik, er is m.b.t. deze opdracht veel over ze gezegd in andere topics) uit te sluiten van verdenking.