Deel 3
Aflevering 4: Veiling.
Wat was het duidelijk zichtbaar hoe Thomas driftig aan het meebieden was. Hoe zou je dit niet gezien kunnen hebben. Wel, voor ons molloten ligt het een stuk anders dan voor de kandidaten. Wij zagen duidelijk alle kandidaten in beeld plus wij hoeven niet op te letten hoog er wordt geboden. Voor ons was het min of meer wel duidelijk dat de pot (vrijwel) leeg zou gaan. Dus voor ons gaat de focus vooral uit naar WIE er biedt.
De kandidaten echter waren meer gespitst op de jokers. Zij zagen het bedrag omhoog gaan en boden er overheen zonder echt om te kijken wie er bood. En ook hier geldt weer, de kandidaten kunnen niet terugkijken.
Thomas heeft, voor ons, overduidelijk het meest geboden maar bleef uiteindelijk zonder joker achter. Daardoor bleef hij bij de nabespreking meer uit beeld. Tuurlijk, Jochem had wel door dat hij tegen Thomas aan het bieden was. Maar zagen de kandidaten wel dat hij bij iedereen de prijs omhoog dreef?
De twee duurste jokers kwamen uiteindelijk terecht bij Jochem en Diederik. En zover we de biechten mogen geloven zijn zij ook de twee hoofdverdachten van de groep. Verstandig van Thomas dus om op tijd te stoppen.
Aflevering 5: Oregon Trail.
vergeleken met de vorige afleveringen was deze aflevering een soort rustpunt. We zagen meer van de groepsdynamiek en daarmee ook een andere Thomas. In het begin kwam hij een stuk nerveuzer op mij over dan tijdens deze aflevering. Vooral als hij geen camera's ziet. Thomas leek goed in zijn vel te zitten en maakte ook veel plezier. Hortsik hortsik.
Het schieten schoot voor de moljacht niks op. We weten niet wie wat geschoten heeft en het is ook niet na te gaan. Ook niet voor de kandidaten. Mol Thomas kan hier lekker onzichtbaar misschieten.
Tijdens kamp deed Thomas ineens heel raar. Dat was toen hij samen met Jochem op zoek was naar de tools. Sanne maakte er nog een opmerking over, maar je zag haar denken: "Ach, Thomas probeert zich ook verdacht te maken."
Alles zo overziend vind ik het nog niet zo vreemd dat Thomas onverdacht is binnen de groep. Als je eenmaal in een tunnel zit, is het lastig om nog naar anderen te kijken. En Thomas heeft in het begin er goed voor gezorgd dat niemand in zijn tunnel zit. Hij zit nu, zover ik het kan inschatten, beter in zijn vel. Hij wordt vertrouwd door de groep. Ik denk dat Thomas straks nog veel openlijker gaat mollen. Hij kan het hebben.
Uiteraard is dit hele betoog pure speculatie van mijn kant. Maar mocht dit allemaal, plus wat elders al over zijn acties is beschreven, kloppen... dan hebben we voor het eerst sinds jaren weer een fantastische mol. Het zal leuk zijn als hij dit kon volhouden tot de finale. Ik ben namelijk erg benieuwd wat er gaat gebeuren als straks de finalisten nog steeds niet op de juiste mol zitten.
Schiet u maar