Dierenambulances zijn gevaarlijk. Ze zouden zich wat minder als ambulance moeten voordoen en gedragen, en verkeersveiligheid belangrijker moeten vinden dan dierenleed.
Twee weken geleden stond ik bij het verkeerslicht hier, op de baan voor rechtdoor/naar rechts. Ik moest rechtdoor maar had rood. De strook voor linksafslaand verkeer was leeg (ook daar was het rood). Op het moment dat het voor mij groen werd en ik begon op te trekken haalde de dierenambulance mij met hoge snelheid in over de strook voor linksafslaand verkeer, om rechtdoor te gaan, dus voor mij uit te rijden. Het tempo was dusdanig dat hij er blijkbaar al vanuit ging dat het verkeerslicht groen werd, of dat het overige verkeer wel zou wachten. Als iemand van de autoweg die wij kruisten door rood was gereden was het behoorlijk fout gegaan.
Vandaag stond de dierenambulance midden op een kruispunt stil, op mijn rijbaan. Het was een doorgaande weg waar je 80km/u mag (maar waar vaak harder wordt gereden, veel auto's rijden 95-100 km/u). Het was regenachtig en nog geen half negen 's ochtends, dus schemerig. Onze weg had voorrang op dit kruispunt, verkeer uit de zijweg wordt geremd door drempels etc. De dierenambulance ging niet op die zijweg staan, niet in de berm, niet op het fietspad, nee, op het kruispunt, midden op mijn rijbaan. De chauffeur wilde te voet oversteken, over de andere rijbaan. De auto voor mij remde tot bijna stilstand, omdat er een tegenligger was, en ging toen om de dierenambulance heen (via de andere rijbaan). Ik deed hetzelfde. Tegen ons beiden gebaarde de dierenambulancechauffeur iets waarmee hij waarschijnlijk wou aangeven dat wij moesten stoppen zodat hij kon oversteken. Ik ga toch niet in het schemerdonker op een rijbaan (polderweg, dus vrijwel niet verlicht) stilstaan, in de hoop dat auto's achter mij snel genoeg gaan afremmen? Afgelopen week is er zelfs nog een jonge vrouw verongelukt op die weg...
Nu vind ik dierenambulances toch al niet het beste goeie doel om geld aan te geven, zeg maar. Huisdieren kunnen gewoon door hun baasjes naar de dierenarts worden gebracht, en andere gewonde dieren zijn wilde dieren, en in de natuur werkt het nou eenmaal zo dat zwakkere dieren geen overlevingskans hebben.
Maar als dierenambulancemedewerkers dan ook nog eens zichzelf en andere mensen in gevaar gaan brengen ben ik er helemaal klaar mee.