Lieve mensjes,
Hier dan het uitgebreide verslag van mijn 11 dagen afwezigheid. We zaten op een camping in een plaatsje genaamd Kruth in de Elzas, erg mooie omgeving. Zoiets:
Heenreis vrijdag 4 juli wel goed verlopen, alleen toen we eenmaal in Kruth waren aangekomen met de trein, moesten we nog naar de camping lopen... met onze zware tassen... bergop... en geen anderhalve km zoals het campingboekje beloofd had, maar zeker wel een stuk of 4. Nou, dat vond ik echt een martelgang. Ik had er dus al niet echt zin in maar dat bevestigde helemaal dat het geen leuke vakantie was zeg maar. Gelukkig gelukkig gelukkig was het eenmalig. Maja die dag was het ook nog eens slecht weer, veel buien, maar net een klein btje droog om de tenten op te zetten enzow... Volgende ochtend ook nog regen, in de tent moeten ontbijten, nou toen dachten we echt van pfff, als het zo blijft... dan ist nie leuk...
Maaar gelukkig bleef het natuurlijk niet zo! Na die eerste ochtend hebben we geen druppel meer gehad, alleen de eerste dagen nog wat wolkjes maar later ook dat niet meer, heel erg warm en elke dag zwemmen in het (stuw)meer:
(maar zo druk was het gelukkig niet hoor)
Zaterdag (5 juli) hebben we mountainbikes gehuurd waar we de hele week mee konden rondcrossen. We kregen er helmpjes bij, waarvan het nut goed voor te stellen was want als je bergaf ging kreeg je toch een snelheid...! Vond ik natuurlijk onwijs eng
maar toch steeds minder en eigenlijk ook wel leuk, zeker in vergelijking met het moordend vermoeiende bergop fietsen. En gelukkig is het allemaal goed verlopen en heb ik Lowprofile nergens voor hoeven opbellen
.
We hebben op de fiets onder andere deze watervallen bezocht:
Verder vermaakten we ons prima op de camping. We gingen elke dag tafeltennissen met een grote groep andere Nederlanders en een paar Fransen, echt supergezelli. Af en toe had ik zoveel Frans gepraat achter elkaar, dat ik zelfs in het Frans ging denken...! (Bij de tent was het dan van 'hallo Annemieke, praat nou eens gewoon Nederlands!'
)
De anderen spraken bijna allemaal vrijwel geen Frans, dus ik stond bekend als 'la traductrice'
(de tolk) en iedereen kwam altijd naar mij toe om met de Fransen te communiceren ('Annemieke, wat zegt ze nou?!' of 'Traductrice, viens ici s'il te plaît!'
). Dat vond ik dus echt supergaaf, naja en het was natuurlijk hartstikke leuk met die hele groep. Wel waren wij de oudste, de meesten waren zo rond de 15 (wij waren de enigen die zonder ouders op vakantie waren) maar ja zoveel maakt dat ook weer niet uit natuurlijk. We gingen ook samen zwemmen en 's avonds als het te donker werd om te tafeltennissen (of wij gewoon te melig
) gingen we lummelen (en hoe moet je dat nu weer uitleggen in het Frans...) of meestal gewoon nog heel lang kletsen totdat de anderen een voor een door hun ouders naar de tent gesleept werden, of totdat de campingbaas eraan kwam om te zeggen dat we stil moesten zijn
, of totdat een tafeltennistafel instortte... Tsja, inderdaad, ze zijn er niet voor om op te zitten, maar dat doe je automatisch (als hangjongere
) als er alleen bij het jeu de boules-veldje bankjes staan voor de bejaarden
(maar daarvan hebben we er later gewoon eentje versleept om met zn tienen tegelijk op te zitten of zo, haha echt zo leuk en dat bankje kon het wel hebben
). Campingbaas was woedend dat die tafel was ingestort (ook wel logisch) en degene die er op het moment suprême op zaten moesten betalen, maar eigenlijk vonden wij dat iedereen die er ooit ff op gezeten had 'schuldig' was enzo, naja heel gedoe en geruzie, de een roept 'ik heb echt niks gedaan' en de ander is wat eerlijker, nja... Iig is het ding weer gemaakt en stond ie de volgende dag gewoon weer overeind, klein deukje maar dat was het ook. Dus niemand heeft uiteindelijk hoeven betalen en het tafeltennistoernooi de volgende dag ging gewoon door (ik werd 15e van de 16, goed he?!
).
We hebben als lief gebaar voor de campingbaas op dinsdagavond, de karaoke-avond, 'Sorry seems to be the hardest word' voor hem gezongen met z'n allen en dat vond ie wel heel leuk. Die karaoke-avond was trouwens ook nog erg melig, we hebben ook nog met 4 mensen (de rest was te laf
) 'One Day Fly' gezongen
.
Hm, goed, dat is ongeveer de sfeer van hoe onze vakantie was, voor de rest heb ik wel de luxe van thuis gemist, want we hadden natuurlijk niet de mogelijkheid ook nog stoelen mee te slepen, dus we zaten altijd op de grond met eten enzo dus dat was niet zo heel erg prettig, maja. Die vriendin van me kan trouwens wel goed koken, gelukkig
. En ze vindt het ook nog eens leuk, dus zij heeft elke dag gekookt en die andere vriend en ik hoefden het alleen maar op te eten
.
Dit was deel 1...