Gisteren overkwam me het volgende in Vlissingen: ik was net bij de VVV geweest, omdat ik later deze maand, of in november een weekendje in Zeeland (bij voorkeur Vlissingen, omdat ik de stad ken) wil doorbrengen. In het boekje dat ik mee kreeg, stond een leuk en goedkoop pension, 50 meter vanaf de Boulevard, en dus perfect qua ligging. Maar ook qua prijs.
Ik vroeg iemand de weg ernaar toe, sta voor de deur van het pension, en zie dat het gesloten is (terwijl het volgens de VVV-brochure het hele jaar open is).
Ik besluit het nummer te bellen, komt er een mevrouw met een hond aan, die zegt: ''meneer, het pension is gesloten, dat staat er toch?''
En ik: "Ja, dat zie ik, om die reden bel ik ook''. Ik zag namelijk achter de deur wel licht branden.
Ik vroeg nog een paar keer iets, en ik kreeg te horen dat de mevrouw met de hond mij niet verstond, waarop ik zei, dat ik toch echt geen Chinees praatte.......
Tja.
Even later vroeg ik aan iemand anders iets, waarop deze persoon tot een paar keer toe zei: ik versta u niet, ik spreek alleen maar Nederlands. Toen ik plotseling in het Duits begon, gaf die mevrouw me in perfect Duits antwoord.
Waarop ik reageerde met: als je hier Nederlands spreekt, verstaan de mensen je niet, ga je Duits praten, dan krijg je plotseling antwoord.......