nouw dinsdag ging ik dus op werkweek voor school naar het plaatsje Epen (Limburg).
Iedereen moest zijn fiets al om 7,30 uur inladen op school, dus dat was voor mij om 7 uur opstaan. Uiteindelijk nadat alles wat ingeladen gingen we om 8,45 uur weg, met alle 3 havo en atheneum klassen. Natuurlijk ook niet te vergeten ook wat hele goede en leuke leraren. Na een reis van 2 uur kwamen we in Epen aan en hebben we de slaapzalen ingericht met onze spullen. Vervolgens begonnen daarna de fietstochten (30 km elk)en wandeltochten (15 km elk)in de omgeving van de jeugdherberg. Ikzelf maakte een fietstocht, die toch wel iets zwaarder was dan gedacht. Toen we teruggingen naar de jeugdherberg was er iets gebeurd dat ons toch wel even liet schrikken: er was iemand aangereden vlakbij de jeugdherberg en voor de zekerheid werd zij overgebracht naar het ziekenhuis.
Diezelfde avond nog viel een ander meisje, uit dezelfde klas als degene die s'middags was aangereden (niet uit mijn klas overigens), heel hard op een rooster en ze had haar pols gebroken. Devolgende avond zou ze weg worden gebracht naar huis, omdat de pijn te ondragelijk was. Die avond waren er nog sportwedstrijden, waaraan de meeste mensen meededen en toen de leraren hadden aangekondigd dat we ons om mochten gaan kleden om te gaan slapen, schopte iemand anders met een bal tegen onze lamp op onze slaapkamer. Later die avond bleek dat die lamp kapot was, omdat hij steeds aan en uit ging. Uiteindelijk werd de lamp er om half 4 s'nachts uitgehaald en toen konden we eindelijk eens gaan slapen. Dit was pas dag 1!!
Devolgende ochtend stonden we allemaal heel moe op en direct na het ontbijt moest ik met mijn groep alweer weg om een steenkoolmijn in Trembleur,België (Blegny)te gaan bezichtigen. De weg heen en ook terug was 35 km, dus ik heb deze dag 70 km op de heuvels + bergen gefietst. De steenkoolmijn was heel leuk en heel leerzaam. Een ex-Belgische medewerker gaf ons een rondleiding van een uur en liet ook zien hoe de machines daar werkten. Op de terugweg naar Epen viel er iemand en diens knie moest worden verbonden. Niet veel later ging iemand band kapot en omdat niemand wist hoe je een band moest plakken, hebben we de fiets in een weiland tussen de koeien achter moeten laten. Als herkenningspunt hadden we zoiets bedacht als 3e zwart, witte koe van rechts.
Later haalde een leraar met dezelfde leerling de fiets op en werd de fiets bij de jeugdherberg geplakt.De tocht was best zwaar en we waren pas dan ook om 18 uur terug in Epen. S'avond hadden we een heel gezellig kampvuur, met een op de gitaar spelende leraar. Daarna, toen we eenmaal op de slaapzaal lagen, waren er 3 leerlingen zoek. Pas 3 uur later, na heel ongerust allemaal te zijn geweest, werden de drie leerlingen teruggevonden. Ze zaten allemaal in een andere slaapzaal en ze hadden zich onder de bedden verstopt. Zelf konden die leerlingen niet geloven dat iedereen zo ongerust was geweest. Devolgende ochtend moesten die leerlingen hun ouders bellen wat ze hadden gedaan en ze werden bijna naar huis gestuurd. Iedereen ging dus weer laat slapen.