de burgers zouden zich ook eens wat actiever mogen opstellen, zelf op onderzoek uitgaan, zich verdiepen in de politiek. nu is het vaak veel geschreeuw, het moet anders en een hoop blabla achteraf terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. soms denk ik dat de mensen te verwend zijn en dat het allemaal, liefst individueel, op een presenteerblaadje aangereikt moet worden.
Dat komt natuurlijk omdat we het allemaal nog steeds vrij goed hebben op dit moment, terwijl meesten onder ons nog steeds niet beseffen dat we al jaren op onze terugweg zijn.
De geschiedenis herhaalt zich steeds, en in de geschiedenis heeft de welvaart zich steeds verlegd.
Die verlegging gaat meestal over verscheidene generaties heen, een evolutie, raar of zelden met een revolutie(bv oorlog).
Ik heb het nog vrij goed, mijn kinderen gaan moeilijke tijden tegemoed, en hun kinderen zullen nog veel zwarte sneeuw zien. Als die welvaart willen, zullen ze die over de grenzen heen moeten volgen of opzoeken.
Zo is het altijd al geweest, alleen schijnt de mens zich dat niet te kunnen realiseren of blijkt ie onbekwaam te zijn die evolutie te doorbreken. Voor ons: jammer maar helaas.