Ik wil graag ook even mijn feedback achterlaten. En, omdat het zo'n enorm verhaal is geworden, de belangrijkste punten in een opvallend kleurtje
De opening was ongekend. Gaaf hoe de kennismaking met de kandidaten in een opdracht is verwerkt, gaaf hoe jullie na 18 jaar zo'n spectaculaire nieuwe twist hebben kunnen bedenken, en wat is die mooi uit de verf gekomen.
De opdrachten vond ik dit jaar heel goed. Dat zie je ook in het Realitynet-Opdrachten Overzicht, de cijfers die de molloten gaven voor de opdrachten zijn dit jaar ongeëvenaard hoog. Er zitten eigenlijk geen echt slechte opdrachten bij. Ik ben heel blij dat er minder jokers en vrijstellingen waren, vooral minder grote aantallen. Het enige echte minpunt qua opdrachten vind ik het
mingeld. Dat vond ik het pijnlijkst in de eerste opdracht. Ik vind, als plusgeld niet meetelt (bij het niet vinden van de kluis), dan moet mingeld ook niet meetellen (voor die duo's). De eerste opdracht was qua geldverdeling gewoon oneerlijk en zette de pot meteen op achterstand. Zo ontzèttend veel beter was dat bij de Geldstroom, waar de minbedragen veel kleiner zijn en tóch eigenlijk gewoon evenveel effect hebben op het televisieprogramma en de beelden. Dat voelt gewoon eerlijker. Maar nogmaals, de opdrachten waren
heel goed en wat mij betreft ongeveer op gelijk niveau met mijn (vorige?) favoriete seizoen, 2011. En, godzijdank,
geen veiling.
De locatie. Georgië is prachtig, maar voor mij is een locatie puur het decor van een spel. Behalve in opdrachten waarin de locals worden benut, en daarom was ik blij dat de grote locals-opdracht (de witte brug) dit keer iets was waar ze ook wat aan hadden daar in Georgië. Ik heb een hekel aan opdrachten waar de locals last van hadden, en die zaten er dit jaar eigenlijk niet in (misschien het theater).
De kandidaten vond ik zeer divers en eigenijk allemaal leuke mensen. Goede keuze geweest, alle tien. Ook fijn om te zien dat er naar mijn idee verder wordt gekeken naar leuke kandidaten, ik vond Jean-Marc de meest verrassende keuze, supertof dat ook een keer zo iemand meedoet, en Simone, Ruben, Emilio en Bella hele fijne mensen. En ik was heel blij dat Ron meedeed; dat hij zo vroeg afvalt kan productie niks aan doen. Het fijnst vond ik net als velen dat er een
spelmentaliteit heerste (om Miryanna's woordkeuze te gebruiken)
De presentator vind ik beter geworden. Prettig dat hij wat losser was dit jaar in de geldverdelingen (behalve dan bij Stines antwoorden bij de groen-rood-opdracht
) Ook eist hij niet te veel tijd op, en waren zijn ontknopingsteksten iets bescheidener, wat ik wel fijn vond. Ik vind Art nog steeds een prima presentator voor WIDM.
De eerste afvaller vond ik dit jaar buitengewoon pijnlijk. Ik heb het idee dat dit vooraf bekend was geworden en weet niet wat ik er van moet vinden. Ja, het hoort bij het spel, maar ik kan heel slecht tegen oneerlijkheid en deze manier van afvallen voelde voor mij gewoon oneerlijk voor wie er dan ook als eerste was afgevallen. Ik vind al langer, maar nog steeds, dat aflevering 1 standaard geen afvaller moet kennen, zodat alle 10 kandidaten tenminste één week verdacht kunnen zijn op basis van daadwerkelijke
spelbeelden.
De finale (aflevering 9) vond ik dit jaar beter dan ik gewend was, dankzij de twee opdrachten in die aflevering. Het was geen eindeloos terugblik, maar met twee opdrachten en een test een prima aflevering.
De reünie (aflevering 10) zie ik liever terug oude stijl (niet live), alhoewel ik het dit jaar beter vond dan vorige live-jaren dankzij de live ontknoping. Dat voegde toch veel sfeer toe. Ook heel fijn dat de aflevering langer duurde. Maar ik vind nog steeds echt een pijnpunt dat de molacties die we zien echt héél summier zijn. We zien misschien zeven, acht opdrachten? Van de 24. Dat kàn toch niet? Ik wil in aflevering 10 zien wat de mol heeft gedaan
in alle opdrachten. Dat is toch het spel? Toon meer molacties. Mislukte molacties wil ik ook zien. Aflevering 10 moet de zaak afsluiten. Ik wil
antwoorden, niet nog meer vragen.