Maar mag ik dan vragen wat je ervan heeft overtuigd dat het Jan is? Want bij elke opdracht die je nu noemt kan ik ook wat bedenken voor Ruben. Ik heb wel je verkeerde-bordje-gepakt-molactie gezien, die ik wel sterk vind, ware het niet dat hij sowieso al te laat aankwam en het dus een onnodige streek was. Maar een aanwijzing in dat kaliber. Want tot dusver als ik het rondvraag dan is de meest gebruikte argumentatie dat Ruben te duidelijk de Mol is of dat Jan, zoals jij het ook al noemt, ''vermoedelijk'' foute kokers heeft gepakt.
In de Ruben-tunnel is er over bijna iedere opdracht wel iets te zeggen. Dus dan vraag ik me af of jullie dat niet zien of dat ik nou echt zo blind ben voor Jan.
Ik ben een ex-Simone verdenker en had de 3 finalisten eerder al geschrapt. Mijn Jan-verdenking is dus ook deels gestoeld op 'Voor welke finalist heb ik de minste schrapacties gezien?' en dat was Jan.
Zo heb ik bij Olcay dat ze zegt dat de briefjes per 1 moeten liggen (2.1), dat ze het standbeeld aanwijst (4.1), dat ze in de laatste positie heel kandidaats Simone haar scherm kon redden en dat niet deed (6.3) en dat ze nalaat in haar onverdachte positie iemand's tijd af te laten lopen (7.1).
Voor Ruben heb ik dan dat hij rechtstaat als anderen blijven zitten (2.2), dat hij eerlijk het pad geeft om 750 euro te nemen (3.2), dat hij penningmeester wordt wanneer het net het meest in de kijker loopt en hij zo in de minst voordelige positie komt (5.2).
Maar ik geef toe dat bij Ruben nog het meest meespeelt hoe die montage mij wil doen denken dat Ruben ook echt de Mol is: Iedereen verdenkt hem (en niet verborgen, maar met biecht en al vol in beeld), werkelijk alles wat hij fout doet, wordt lang en breed uitgesmeerd (heel recent nog het vergeten 4e puzzelstukje dat niet uitmaakte, het niet openen van de motorkap terwijl hij dan toch het juiste stukje neemt, het niet nemen van kokers op de wildwaterbaan). Ik krijg zoveel fouten van Ruben te zien die er in de meeste gevallen geen zijn dat ik argwanend wordt naar de productie toe.
Anderzijds houdt de montage uit beeld wie 2 foute kokers neemt (8.3), dat Jan bordjes wisselt (9.2) en onderbelichten ze de foute acties van Jan zoals het noemen van schaken als fout antwoord (3.3).
Dus ja, los van de acties die Jan heeft (maar evengoed ook opdrachten waar ik zelf kop nog staart aan krijg), spelen dus ook de 'anti-acties' van anderen mee en de manier waarop de montage mij dingen laat zien.