Ook al even in het afleveringstopic aangehaald, maar de rol van Loes in het hele Ron-verhaal zit mij toch niet helemaal lekker. Na aflevering 1 heb ik een lichte streep door haar naam gezet vanwege de rol die zij zou hebben als zij als enige niet de kluis zou hebben gevonden met haar duopartner. Dat was wel een héél persoonlijke eliminatie geweest van haar onschuldige en nietsvermoedende medekandidaat.
Ik ging er daarom vanuit dat de mol moest zitten in de groep van wel-kluisvinders.
Echter, na aflevering 2 werd dit al iets afgezwakt omdat Ron nog een kans heeft gekregen. Maar ik vroeg me ineens heel erg af hoe de theateropdracht gespeeld had moeten worden zonder een afgevallen (en dus teruggekeerde) kandidaat! Zeker omdat het Ron-element niet slechts een klein, extra onderdeeltje leek te zijn. Maar het was het hele thema van de tweede opdracht! De dubbele moord, de twist van zijn terugkeer, het dilemma voor de kandidaten om wel of niet bij hem te gaan zitten.
Ik ben dus heel benieuwd hoe de opdracht in het theater eruit had gezien zonder afvaller in aflevering 1. Ik kan me niet voorstellen dat dat hele element dan maar was weggelaten, wat mij dan ineens doet denken dat de rol van de Mol juist wel eens kon zijn: zorgen dat we in aflevering 2 een afvaller uit aflevering 1 hebben om deze opdracht mee te spelen. Zou de Mol hierom juist wel zitten in de groep met niet-kluisvinders?