Ik heb gekozen voor mol Olcay, maar toch zie ik dingen die me weer doen twijfelen.
Is het niemand opgevallen dat de verduisterde maan foto's achter Jan oplichten?
Ook zien we een "regenboog"spectrum als hij zijn koepel sluit.
Dat brengt mij bij Dark Side of the Moon. Ik link het dan aan moonwalker Gulsen waar Gül in het Turks Roos (ook tattoo binnenarm)betekent - Pink Floyd
Het sluit ook perfect aan bij het overall Black or White thema... zwart/wit Mol logo, schaakbordpatroon, Michael Jackson hit en subtiel overgenomen in Olcay's mouwboordje en eerdere kledij?
Maar toch vraag ik me af waarom dit getoond wordt in Jan's koepel?
Nu heb ik voor mezelf een gans verhaal uitgedokterd rond een strijd tussen goed (Michael Jackson's make the world a better place, ridders) en kwaad waarin geluksvogel Olcay, vrolijke rozentuin Gulsen, als mol beide vertegenwoordigt (gul, eerlijk, trouw, Rude Girl, stoute biechten over kandidaten - Stine kan zich niet kleden, Simone is lui)
Ik vind daarrond allerlei mogelijke verbanden, zoals bijv.
"In het kader van het project "Gedichten op muren" is in 2010 in Leiden een gedeelte van het gedicht 'De ridder in het pantervel' (sjaaltje marktvrouw/Olcay) van Sjota Roestaveli op de zijmuur van Witte Rozenstraat 1 aangebracht."
Maar ook naar Jan zie ik allerlei geloofwaardige mogelijkheden.
Michael Jack son, Man in the mirror = 1e kortfilm van film Moonwalker, Mol Jan samen met JMarc. Gespiegeld? en Gewisseld JJ M?
Jean Michel Basquiat of Jay Z -Jay 2- 2 x Jan?
Maar er is ook de verwarrende uitspraak rond Olcay's naam. OlZay zoals het zoemen van de (dode) wesp, en OlJay, zoals de Engelse djee?
Als we met het Georgische alfabet beginnen te spelen krijgen we
Mol Jan = (j met lus) JX = Jan niet de mol?
Mol Olcay = (j met lus) JM die dan spiegelt met onze G van Gulsen?
Mol Olcay = JM of Olcay Mol = MJ zoals in Michael Jackson en zijn filantropische zienswijze (MJ zorgde bijv. voor 60 000 kindervaccins in Tbilisi) I love Georgia in auto verwijst ook naar US Georgia?)
En wordt er ook gespeeld met nummerplaten?
Een ramp is de CC-180-11 bij Opscheppen. 200-180= 20-II = 9
MJ is 9 jaar dood - zie ook MIX -geluids mix = rippen- RIP M9?
Maar ook : 200-180=20 - 11 = WIDM 2011 waar Art (STARTI=It's Art) won en Pa (Jan wordt vader) trick = truc de mol was. En waar we in afl 11 op 20' Jan Kooijman in beeld krijgen? En waar vragen naar toekomstige opdrachten waren ingebouwd? Ook de afleveringtitels zijn pijnlijk herkenbaar.... AARRRRRRRRGH
En Jan in X2 auto met plaat - JJ-908-SS : 2 x Jans' zoon in zelfde wagen?
Maar dan kom ik weer bij Olcay's nummerplaat in Finalist : FAJ677 - de letter F bestaat niet in het Georgisch en de plaat is duidelijk een lapmiddel. Jan AF?
En zie ik een Turkse vlag op Jan's graafmachine...maar ook een 86 bij Stine, Jan kamer of Ruben (zie daar een zoon) verjaardag die dan ook weer een broer heeft die Ben(jamin) heet?
Natuurlijk allemaal te ver gezocht....zoals locatie afl 3 Mughanlo dat je kunt omgooien naar Hug na mol of mol na hug. Olcay gooit zich in Jan's armen in afl 8. Je ziet Jan duidelijk schrikken en ook Ruben betrekken in een "Come Together" wat ook de afsluiter is van Moonwalker...
Maar het was toch Olcay die de Moonwalker was? Maar dan weer twijfel... Het kruis (across) toch naar Jan, die ook een Moonwalk uitbeeldde? Zou JM dan naar Jantje Maan verwijzen....
Maar dan hebben we weer de Olcay wandeling naar de test... in de galerij lijken er letters in de schaduw te staan bij de rood/geel/rood grondvlakken. Staan daar rozen?
Olcay stopt en keert terug op haar stappen en gaat de trap op.... en wat zien we daar? Iemand onder de boog naast de trap...mij lijkt het een Olcay shot, maar ik zit in een tunnel.... was dat de plek waar je oog in oog met de Mol kwam en wou Olcay ons dat even tonen?
Sorry voor het lange en chaotische betoog maar ik ben langs deze weg mijn hersens aan het organiseren, en wie weet, misschien doet het nog andere lampjes branden op het forum.
In ieder geval zal veel hiervan van de kaart geveegd worden in de slotaflevering.
But I had my fun...