Sta mij dan toe om te zeggen waarom ik haar schrap:
1. Olcay komt dus inderdaad met de hints op de achterkanten.
- Je kan dan wel zeggen 'ze moest het spel op gang brengen', maar doe je dat dan echt als allereerste wapenfeit? Heb je dan niet liever als Mol dat dat toch even duurt.
- Mijn persoonlijke inschatting is dat eigenlijk meerdere kandidaten dit hadden moeten gezien hebben. Dat slechts 1 iemand dat doet, vind ik eigenlijk best opmerkelijk in negatieve zin. Maar goed, aflevering 1, niet iedereen is meteen scherp...
2. Op de markt heb je die onhandige actie met dat 500 euro biljet. Dat kan je zien op 2 manieren. Ofwel 'dit is zo'n doorzichtige actie dat het wel nepmollen moet zijn' ofwel 'Olcay is de in your face Mol die open en bloot molt' (reken mij tot de eerste groep).
3. Ze is de rest van die opdracht wel heel goed op dreef. Niet alleen vond ze persoon 1 als eerste (met Jan), maar ze gaat met foto en (ietsje later dan) geld ook meteen naar persoon 2. Dat niet overleggen kan je zien als Mols, maar het bracht wel op. Wanneer Loes (of was het iemand anders?) dan onder tijdsdruk terug wil keren naar Art met de 20jes staat Olcay er op dat er nog 10tjes moeten gehaald worden. Zoals Erik Leppen ergens keurig neerschreef, was dat noodzakelijk om geld te verdienen, anders werd het altijd 0 euro of verlies.
4. Het is dezelfde opdracht, maar ik neem hem toch in een apart puntje. Wanneer kandidaten briefjes per 2 beginnen te leggen, is Olcay (net terug geluisterd, het is ze) de eerste die zegt "Moet het niet 1 zijn?". Opnieuw vergooit ze de kans om mingeld te rapen.
5. Olcay en Jan hebben in beeld de meeste juiste antwoorden opgeraapt bij het paragliden.
Dubieuzere redenen:
6. Ik blijf er van uit gaan dat de Mol in aflevering 1 wil dat zijn/haar team de finish haalt. Ik ga er ook van uit dat de Mol de te vinden locaties van zijn/haar stad kent. Nochtans hebben Ruben en Olcay een tijdje het idee dat het park waar ze de 2000 euro vonden ook het eindpark is. Ik zou hier dus verwachten dat ze Ruben de juiste kant wijst.
7. Dat gedoe met die 500 biljetten, dat plassen bij de graafopdracht, uitsmeren dat ze "loog" over de groene vrijstelling terwijl dat niet waar is. Het zijn die typische alarmbellen dat de productie ons wil doen kijken naar een kandidaat die heel ver gaat komen, maar niet de Mol is.