Dat bedoel ik nou met mijn vraag: Vanuit welke positie heeft Ruben de enveloppen uitgedeeld. Als MOL of als kandidaat?
Als kandidaat geeft hij Jan de enveloppe met de jokers in de wetenschap dat hij ook 2 jokers krijgt als Jan de race wint. Als Mol wil je juist anderen wegspelen in plaats van helpen in het spel te blijven.
Als kandidaat wil je een gooi doen naar de prijzenpot, dus geef je Olcay de enveloppe met €1000.- Ruben had waarschijnlijk het idee dat of Jan of Olcay als snelste binnen zou komen.
Zijn derde optie was Loes. En inderdaad, zij komt met € 500.- binnen.
Jan heeft er alles aan gedaan de race te winnen, denken wij, maar Loes was sneller. Olcay daarentegen deed haar best om niet als eerste binnen te komen. Zij kwam van een parkeerplaats aflopen waar de auto met het MOLbordje stond en riep dat zij en de anderen daar niet moesten zijn.
Uit de keus die Ruben maakte, maak ik op dat hij, of Simone (1 joker) of Stine (envelop zonder iets), verdacht.
Dus ik denk dat Ruben de MOL niet is.
Ik heb hier echt een compleet andere mening over.
Als Mol wil je volgens mij juist wel dat er jokers gepakt worden. Door jokers kunnen kandidaten die jou minder verdenken toch in het spel blijven. Met andere woorden, iemand die dichterbij het vinden van de waarheid is valt af. Dat is perfect voor de Mol.
Hij gaf Jan daarom 2 jokers, maar hij kan moeilijk Stine en Simone het geld geven terwijl bijna iedereen zou verwachten dat die 2 als laatste aan zouden komen. Dus moest hij aan die 2 wel geld geven om niet teveel verdacht te worden.
Verder heb ik eens zitten denken over het gesprek tussen Olcay en Ruben. En als Ruben een kandidaat zou zijn, dan kloppen zijn antwoorden daar gewoon niet. Hij probeerd Olcay van hem af te krijgen door Jan te noemen. Als Kandidaat zou dat nog een dubbelbluf kunnen zijn. Maar dan noem je toch nooit je eigen hoofdverdachte? Op dit punt kon hij gemakkelijk nog Simone of Stine noemen. Maar hij kiest Jan degene die hij het meest verdenkt, waarom zou hij riskeren om zijn hoofdverdachte bij een concurrent op de radar te plaatsen?
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat hij gewoon de Mol is en Jan hier verdacht wil maken en dat hij Jan kiest omdat hij weet dat Olcay veel met Jan samenwerkt en dus veel van Jan ziet. (En dus ook veel dingen onterecht als Molacties kan bestempelen als dingen niet zo goed gaan).
Ruben is een tactisch sterke speler die sterke beslissingen neemt. Als hij kandidaat zou zijn zou hij dit in mijn ogen niet zo gedaan hebben.