Ruben zal als mol zijn angst geacteerd kunnen hebben maar waarom?
Hij gaat een envelop halen en ziet (als) mol dat de 5000 al aan de overkant is. Als zijn angst gespeeld was kon hij dus gewoon gaan. Dan had het ook geen zin om Loes, Stine en Simone bang te maken.
Als hij kandidaat is had hij echt angst.
Maar als mol dus ook.
En dat Jan als eerste gaat blijft kandidaats. Hij waarschuwt om niet over het randje te kijken maar gaat vervolgens fluitend zonder enig probleem naar de overkant met een envelop. Was dan ergens stil gaan hangen en was onderweg doodsbang geworden of zo. Jan was gewoon de gymnastiekleraar die zijn kinderen een laatste tip meegeeft. Olcay gaat gewoon, had er zelfs zin in. Dan blijft Ruben over. Hij zag dat de envelop weg was en het geen zin meer had. Als de envelop er nog had gehangen had hij die kunnen legen en het geld weggooien. Eerlijk, nee maar Klaas deed bij het bergklimmen hetzelfde. Persoonlijk vind ik dit geen sympathieke acties want niemand kan het tegenhouden.
Olcay zei er vooraf zin in te hebben, maar liet Emilio wel voorgaan. Emilio zei eerst dat hij wilde dat Jan als eerste zou gaan om het voor te doen ...en dan 'ladies first'.
Emilio wilde dus in het begin niet als tweede (of eerste), maar niemand anders drong toen blijkbaar aan. (Terwijl Jan Olcay en Loes overduidelijk niet had overtuigd om niet te gaan.)
Volgens Emilio zaten de 'Kohle' in zijn envelop. Dan weet je als mol dat je niks meer hoeft te proberen. En gewoon kan doen waar je ook als kandidaat zin in had gehad. Vervolgens drong Olcay aan om als derde te willen gaan.
Maar voor alle drie de finalisten is hier iets te zeggen, als er idd bijna geen mogelijkheid was om te mollen. En dat voor $5000
Ja, ik weet het, dat was voor twee opdrachten bij elkaar, maar in de eerste had de mol ook maar een stem, en die stem was op voorhand niet per se doorslaggevend. De mol had in die opdracht ook de beslissingen van de anderen ($5000 of een groepsvrijstelling) niet kunnen beinvloeden, dus ik zie het toch iets genuanceerder.
De kans was aanwezig dat de mol in opdracht 4.3 5000 in cash uit de pot moest schmieren ...ongeacht zijn of haar beperkte molactie(s) in de vorige opdracht.
Nog steeds is die 5000 een behoorlijk groot aandeel van de pot. Dat is toch wel enkele vragen aan Rick waard, lijkt me. Wat was hier precies de bedoeling, en was dat achteraf een goed plan?
Of had de mol misschien toch meer mogelijkheden om het geld uit de pot te houden dan het op het eerste (en tweede en derde
) gezicht leek?
Vragen, vragen.