Er was een discussie gaande in het WIDM-poll-topic over het telefoontje dat Bella en Simone hebben gepleegd in aflevering 1. Ik ben geneigd naar Simone te switchen, maar dit is één van m'n vraagtekens die ik nog heb.
In de aflevering zien we 4500 van de 5000 euro verbeld worden. Één telefoontje van 500 euro zien we dus niet. Eerst dacht ik: de Mol heeft dat gedaan! Anders zouden we het in de uitzending wel zien. Maar in aflevering 2 kwam de aap uit de mouw.
Aan de ontbijttafel zien we Jan en Jean-Marc 500 euro meer claimen dan we zagen en Simone geeft in een biecht ook toe dat zij het met Bella waren. Het lijkt me dat je in een biecht de waarheid spreekt en aan tafel probeert jezelf verdachter te maken en daarom meer telefoontjes claimt dan je had.
Conclusie: één van deze duo's was het, maar de productie wil ons laten gissen wie door niet te obvious in aflevering 1 al te laten zien dat Jan en Jean-Marc liegen. Dus moest er één echt belletje van 500 euro niet in beeld komen: die van Simone en Bella.
Mijn probleem is dat in mijn beleving de regel is: alle molacties van de Mol, die niet met zekerheid weggeven dat hij het is, komen in de aflevering in beeld. Anders kan het niet in beeld terugkomen als Molactie in aflevering 10.
Ik neem aan dat ze het belletje van de Mol willen laten zien in de ontknopingsaflevering. Zou Simone dan stiekem gebeld hebben? Dat lijkt me niet. We zien een kandidaatbiecht van haar waarin ze (niet wetende over latere montage) volhoudt dat zij en Bella samen 500 euro hebben gebeld. Dat zou een waardeloze biecht zijn als ze het stiekem had verbeld.
Mijn conclusie is dus: Simone kost de pot wel geld, maar daar gebruiken ze niets van, dus zou de montage ons hier cruciale informatie achterhouden over aflevering 1 (dé Molactie van die aflevering) en hebben ze ook niets om te tonen tijdens de ontknoping. Ze hadden ook voor Stine en Emilio hadden kunnen kiezen om één belletje minder in beeld te brengen en het 'liegmysterie' van Jan levende te houden, zonder de Mol hiermee compleet uit de montage te houden.