Ik heb op de site van 'filosofie' (.nl/magazine) een recente boekbespreking van Stine Jensen gevonden.
Zij uit zich daarin weliswaar heel weloverwogen (uiteraard!), maar ook in behoorlijk directe en emotionele bewoordingen.
Enkele voorbeelden (uit hun verband gerukt, dat besef ik, maar om even een andere kant van Stine te laten zien):
"(...) het is natuurlijk precies de beoogde salestruc van de titel, wat me dan ook weer ongelóóflijk irriteert."
"Dezelfde tomeloze heftigheid voel ik trouwens ook bij (...)"
"(...)wat me woedend maakt: het gebrek aan kwetsbaarheid en empathie met slachtoffers, de stoerdoenerij onder het mom van ‘redelijkheid’.(...)"
"(...)Maar dan nog: waarom maakt dit me zó boos? Ik brul alvast: heftigheid is heerlijk, walging een wondermiddel, hoera voor het onredelijke teveel! En stel vast: in de afkeer schuilt mijn heldere morele kompas: voor radicale empathie, kwetsbaarheid en gelijkheid.(...)"
Het laatste citaat vind ik prachtig in zijn contrasten én in zijn betekenis.
Los daarvan:
Voor mij maakt het bovenstaande duidelijk, dat onder de in widm (tot nu toe) buitengewoon rustig overkomende Stine een - bij tijd en wijle?- 'woelig' iemand schuilgaat, iemand die haar hart minstens net zo laat spreken als haar verstand. En het lijkt me dus beslist mogelijk dat de - vooruit, laat ik nogmaals en mét Tunnelgraver zeggen 'weloverwogen'- manier van spreken in haar biechten aangeleerd en bestudeerd is.
Ik heb, omdat hier gezegd is dat Lotte, de tweelingzus van Stine, "net zo spreekt als Stine" waaruit geconcludeerd werd dat de spreektrant van Stine dus niet 'gemaakt' zou kunnen zijn (deze bewoording heb ik overigens niet gebruikt!) eens gekeken of ik een filmpje van Lotte kon vinden. Op youtube vond ik er een paar, waaronder één waarin Lotte kinderen van een jaar of dertien toespreekt en uitleg geeft.
Lotte spreekt daar beslist niet bestudeerd of langzaam, maar heel natuurlijk en in een normaal tempo(en vanzelfsprekend tegelijkertijd weloverwogen
).
Tweelingen hebben weliswaar vaker eigenschappen die overeenkomen, maar dat hoeft niet voor alles te gelden.
Omgekeerd: als Stine in werkelijkheid inderdaad ongeveer hetzelfde (normale) spreektempo heeft als haar tweelingzus, dan is zij in widm dus anders dan anders, probeert ze zich in te tomen, te beheersen ('kalm te blijven...').