Goed, dat was een intrigerende eerste aflevering.
Paar dingen die me opvielen:
- Ruben suggereert dat ze elkaar moeten zoeken; Jan vraagt expliciet of de anderen weten waar ze zich in KIEV bevinden; Ruben haakt daar meteen op in dat ze ergens anders zitten.
Niet direct essentieël, maar helpt de opdracht (en het vinden van Tblisie) wel een stuk.
- Jan vond ik iets heel kandidaats doen. Als ze net uit het hotel zijn, en ze zoeken hun koffiebar, steken ze een straat over. JM loopt al door, is bijna al weg, en dan roept Jan hem terug, omdat hij een boom van de foto meent te herkennen. En dat klopt. Dat vond ik zo kandidaats. Je doet iets wat enorm helpt voor de opdracht (stel dat ze nog een kwartier of langer de verkeerde kant op waren doorgestapt), zonder dat je in het middelpunt van de belangstelling staat*. Kijk, als je als mol een keer 1000 euro pakt met een heldenactie en iedereen streept je af, prima - maar 8 van de 10 zien dit niet, en hij claimt bij JM ook geen brownie-points van 'kijk mij eens de ultieme kandidaat zijn'.
Ik zet een potloodstreepje door Jan.
- Simone is uitermate scherp door zelf M18 te vinden. Terwijl je als mol prima weg kunt komen door dat niet uit jezelf te zeggen, want het viel verder niemand op, dus enigszins kandidaats. Aan de andere kant: het heeft geen effect op de pot, de kluis vinden. Hoogstens dat je wat wilt rekken, opdat wordt gebeld.
- Iemand blijft steeds hameren om op de achterkant van de profielen te kijken, ik meen meermaals meteen aan het begin vh telefoongesprek. Dat zijn juist de plekken met geld en jokers, dus daar wil je als mol niet naartoe. Was dit Olcay, of waren er meerdere (anderen)? Lijkt me in ieder geval heel kandidaats.
*Om dit even toe te lichten:
Ik denk dat het lastig is om iets als mol-actie te bestempelen wanneer veel andere kandidaten opletten. Een mol kan de held uithangen, en relatief goedkoop heel veel good will verdienen. Een kandidaat zou dan sowieso de opdracht willen laten slagen.
En vice versa, kandidaten hebben weleens de neiging om te nepmollen. En een mol kan daarmee ook wel met wat weg komen.
Daarentegen denk ik dat men relatief vaak z'n rol speelt wanneer weinig tot niemand oplet. Als kandidaat heeft het weinig zin om 2000 weg te mollen als niemand door heeft dat jij het bent (en je verdenkt); dan heb je wel nadeel voor de pot, maar niet voordeel dat anderen je gaan verdenken.
En een mol heeft er niets aan als ineens een opdracht wordt geholpen, of geld verdient, zonder dat de kandidaten doorhebben dat het door het goede werk van de mol was. Immers, je hebt wel het nadeel van de hogere pot, maar niet het voordeel dat mensen je kandidaats vinden.
Dus als iemand iets doet terwijl (bijna) niemand het door heeft, en er vervolgens ook geen credits voor claimt, dan neig ik er naar dat dat een oprechte actie was.
Zoals hier Jan. Hij doet iets heel nuttigs, maar als mol is dat alleen logisch als mensen je daardoor als mol afstrepen. Dat doet hier niemand. 8 van de 10 zijn er niet, JM let niet op.