Ik heb een suggestie voor de pool. Ik ben dus achtste geworden, mijn hoogste score ooit. Maar dat wel terwijl het tegelijkertijd mijn slechtste seizoen ooit was qua Molspeuren...
De belangrijkste reden daarvoor was dat ik Jan als schot-voor-de-boeg had. De punten die je in de pool kan verdienen nemen af naarmate het seizoen vordert. Heb je de Mol in de eerste poolronde door, krijg je er die week 50 punten voor, wat vervolgens elke aflevering minder wordt tot het in de finaleweek nog maar 14 punten zijn. Mijn suggestie zou zijn om daar een beetje mee te spelen: minder punten te verdienen in de allereerste ronde en juist een bonus in de finaleweek.
De allereerste ronde (vóór aflevering 1) is vrijwel een volledige gok voor iedereen. Je hebt nog geen informatie, dus eigenlijk is het helemaal niet knap als je per ongeluk de goede Mol eruit pikt.
In plaats daarvan zou ik de laatste week, die nu amper nog punten oplevert, extra punten willen geven. Voor mij is het altijd het belangrijkst om in de finale goed te zitten, en niet tijdens de ontknoping nog van m'n stoel val. Wat mij betreft mag je dus best een beloning krijgen als je finalegok goed is
Nu is de lijn: 50-46-42-38-34-30-26-24-24-14 punten voor de goede Mol. Wat als we daar bv. 26-50-46-42-38-34-30-26-24-34 van maken? Zomaar een verdeling.
Wat bovendien een voordeel zou zijn van de eerste ronde niet te zwaar mee te laten wegen, is dat mensen die de eerste ronde missen niet gelijk een mega-achterstand hebben. En als je hem wel hebt ingevuld, heb je minder 'tactische' redenen om vast te houden aan iemand die niet meer je hoofdverdachte is na aflevering 1.
Misschien iets te lang en filosofisch zo buiten het Molseizoen, maar ik hoor het wel