Wat zou je doen als mol bij de 3 opdrachten?
Ik zal de vraag even wat specifieker willen stellen. Het hele Ron-terugsmeek-actie en zijn kansloosheid op terugkomen deed mij aan het volgende denken:
- Wat voor berichtje zou jij gestuurd hebben als je Ron was?
- Zou je als kandidaat op dat voorstel zijn ingegaan?
- Of zou je als mol dit een goed excuus vinden?
Als ik Ron was zou ik een berichtje sturen met: "De eerste die naast me komt zitten binnen 10 minuten krijgt voor de rest van het spel alle jokers, vrijstellingen groen en zwart, topito's die ik verdien."
Okay, je geeft wel al je voordelen af aan je tegenspelers waardoor je minder kans hebt om de finale te halen. Maar ook al speel je nog maar één opdracht mee met de groep (Opscheppen), het is altijd meer dan een dagje rondlopen in Moskou.
Als kandidaat zal ik denk ik er wel op ingaan. Je haalt wel een concurrent terug in het spel, maar hij is verzwakt als hij alle voordelen moet inleveren. Zelf heb je wel alle voordelen.
Als mol zal ik er denk ik niet op ingaan. Want waarom zou Ron nog voor de verleidingen van een joker geld laten liggen? Daarmee versterkt hij alleen maar de tegenstander. Ron zal dan eerder voor het geld gaan. En een fanatieke kandidaat is een extra uitdaging voor de mol.
Daarnaast is hij gezien de manier waarop hij terugkomt, afhankelijk van de groep, zeker zijn molschap kwijt. Dat is voor de andere kandidaten een verdachte minder.