Wat ik steeds doe is: ik geef per actie elke kandidaat een "waarde" die aangeeft hoeveel die actie voor hem/haar van toepassing is. Bij "achter het stuur zitten" geef ik mensen achter het stuur 1 en bijrijders 0. Bij "in een dure auto zitten" is de waarde het bedrag van de auto. Bij "geld pakken" neem ik het bedrag dat is gepakt. Pakt iemand 500 (plusgeld dus): 500. Pakt iemand -500 (mingeld dus): -500 (dat bedoel ik met "mingeld telt negatief mee").
Daarna worden de waarden "gewogen" zodat elke actie evenveel meetelt in de eindscore. (Zodat niet die 500 vijfhonderd keer zo zwaar meetelt als die 1 van "achter het stuur zitten").
Daarna worden de waarden vermenigvuldigd met het stemmenverschil "
mols -
onmols" in de poll, gedeeld door het totaal aantal stemmen ("
mols +
onmols").
Bijvoorbeeld:
- als er 9 stemmen zijn waar
6 mols en
3 onmols, dan is de vermenigvuldigingsfactor (
6 -
3) / (
6 +
3) = 0,333.
- als er 9 stemmen zijn waar
3 mols en
6 onmols, dan is de vermenigvuldigingsfactor (
3 -
6) / (
3 +
6) = -0,333.
"geld pakken" werd
24 x mols en
20 x onmols gekozen, dus de factor is (
24 -
20) / (
24 +
20) = 0,09.
Dus iemand die positief geld pakt, zeg 500, krijgt er 0,09 x 500 = 45 molpunten bij.
En iemand die negatief geld pakt, zeg -500, krijgt er 0,09 x -500 = -45 molpunten bij (dus er gaan 45 punten af).
Dus iemand die positief geld pakt, wordt verdachter en de mingeld-pakkers worden minder verdacht.
Dat
lijkt mij iets anders dan de meeste stemmers bedoeld hadden.
En aangezien niet iedereen evenveel geld pakt, heeft dat effect op de score.
De volgende keer zet ik "geld pakken" en "mingeld pakken" gewoon als twee aparte items. Dat is het duidelijkst voor iedereen