Zo, ook de aflevering maar eens gezien. Er vielen me twee dingen op bij het duo in Kyiv (Jan en Jean-Marc). Dit kan tunnelvisie
zijn, omdat ik net terug ben uit Kyiv en de aflevering samen met een Oekraïense keek.
Niettemin, deze twee observaties:
1. De hint naar de Golden Gate was ontzettend simpel, maar door een kleine (sluwe?) verdraaiing maakte Jan het zeer onwaarschijnlijk dat een lokale bewoner ze kon helpen. In de omschrijving stond namelijk letterlijk POORT. Maar vervolgens riep Jan andere dingen, zoals 'ARCH' en 'some building with a lot of gold' oid. Met die woorden denkt geen enkele Oekraïener aan de Golden Gate. Maar als hij simpelweg 'GATE' had gezegd, had iedere willekeurige persoon hem direct naar de juist plek gestuurd.
2. De kluis was echt op een heel moeilijke plek verstopt, in de toren. Veel moeilijker dan bij andere koppels, waar hij op een zichtbare en vrij toegankelijke plek lag. Ik heb Kyiv Pechersk Lavra in mei bezocht en het is een ontzettend groot complex: je kunt er uren rondlopen.
Bovendien moet je voor die toren apart toegang betalen. Dus in hun positie zou ik ook eerst het hele plein hebben afgezocht, dán de kerk zelf, dán het naastgelegen klooster... om vervolgens misschien eens te bedenken de toren te beklimmen.
Gezien het verschil in moeilijkheidsgraad, lijkt het daarom bijna alsof het de bedoeling was dat zij de kluis niet zouden vinden.