Mijn analyse voor deze opdracht. De Mol wil geen geld verdienen of zelfs geld verliezen. Geld niet verdienen kun je doen op twee manieren: wel geld vinden, maar niet de kluis. Of gewoon helemaal geen geld vinden (maar eventueel wel de kluis). Geld verliezen kun je doen door veel te bellen.... óf zo weinig mogelijk informatie te delen zodat de anderen wel moeten bellen. En het liefst meerdere koppels afzonderlijk.
Jan en Jean-Marc vinden geen geld of kluis. Zij hebben niet door dat de kluiscode de naam van de gevonden stad is. Wat op zich ook niet heel vreemd is, maar wel opvallend, aangezien de anderen het wel door lijken te hebben. Het extra bellen is zinloos en kost 1000 euro, maar het is wel begrijpelijk dat ze dit doen, aangezien ze geen idee hebben van de kluiscode. Verdacht is het niet willen delen van informatie door Jan, maar enigszins onverdacht is dan weer dat het juist Jan is die de naam 'Kiev' noemt. Je zou dit ook kunnen uitleggen als een Mol die de opdracht heeft om het spel op gang te brengen. Ik zie in Jean-Marc geen Mol, maar Jan zou een Dennis-type Mol kunnen zijn. Voorlopig is hij nog geen echte hoofdverdachte voor mij.
Ron is 'een verhaal apart'. Hij doet zich extreem onhandig voor, schermt Loes af van de enveloppen, doet alsof de stalen constructie nergens toe dient, en doet werkelijk niks goed. Volgens mij komen zij ook niet achter de kluiscode en volgens mij komt de hele boodschap over Tbilisi niet bij hen aan. Dan valt hij ook nog af. Die arme Ron. Dat hij volgende week terugkomt lijkt mij een halve zekerheid. En ook hij kan de Mol nog zijn. Geen geld verdiend, goed geprofileerd als arme ietwat sullige maar lieve man, die je alles gunt als hij in de herkansing gaat. Een prima positie voor een Mol. Ook is Ron nu dus 'apart' wat een extra lading geeft aan de afleveringstitel.
Loes heb ik weinig opvallends zien doen.
Olcay is me iets te goed bezig voor een Mol, vooral in het doorgeven van belangrijke informatie. Wel opvallend vind ik haar totaal onverschillige reactie als het woord 'Kiev' valt. Ze praat er snel overeen en lijkt he-le-maal niet verbaasd te zijn. Maar als zij de Mol is is het wel heel erg slecht geacteerd. Dus geen molletje voor mij. Dat zij en Ruben als enigen geld in de pot brengen maakt dit duo, naast het vrij veel communicaren, ook al minder verdacht.
Stine is verdacht door het veel willen bellen en het maar weinig willen doorgeven van informatie. Maar dit laatste geldt evenzeer voor Emilio. Ook vinden zijn geen geld, dus molletjes kunnen ze allebei zijn.
Het meest verdachte koppel vind ik echter Bella en Simone. Opvallend is dat Simone zich duidelijk ontfermt over de telefoon, het cruciale communicatiemiddel. Simone belt de eerste keer Art, en dan blijkt dat alle volgende telefoontjes geld gaan kosten. Dit in tegenstelling tot wat eerder in dit topic is geopperd. Volgens mij was dit gesprek gratis. Er ontbreekt dus nog 500 verbelde euro. Heeft de Mol stiekem gebeld voor 500 euro? Dat kan dan best Simone zijn geweest want die had de telefoon. Op een gegeven moment gaat ze ook ergens naar een code zoeken, dus laat ze Bella alleen, en dat kan een mooie gelegenheid zijn geweest. (NB - als er inderdaad 500 euro stiekem verbeld is door de Mol, kan dat dus niet Stine of Emilio zijn -- tenzij het mogelijk was twee keer voor dezelfde aanwijzing te bellen). Door aan Bella te vertellen dat ze niet meer moeten bellen, probeert ze zich bovendien onverdacht te maken. Terwijl het dus best mogelijk is dat ze ondanks dat voornemen toch stiekem belt.
De dames komen pas heel laat op gang met de aanwijzingen. Bella zit helemaal op de verkeerde weg en Simone bemoeit zich er zo lijkt het weinig mee. Ze verdoen veel tijd bij de fontein (die Simone schijnbaar al gezien had?) en uiteindelijk is het Bella die de jokers vindt, zodat ze door kunnen. Dan is het 'helaas' al te laat om nog naar geld te zoeken. Omdat het dan toch al te laat is kan Simone daarna ineens slim uit de hoek komen met de oplossingen (M18, kaart omdraaien) want voor het geld maakt het niet meer uit. Het lijkt er op dat er door dit team weinig gecommuniceerd wordt en dat de grootste hints hen niet bereiken.
Mijn Mol top 3 is daarom nu
1. Simone
2. Stine
3. Jan
en volgende week zou Ron daar zomaar bij kunnen staan.
Trouwens: wat een geweldige twist. Ik vraag me alleen af hoe dit gewerkt zou hebben voor de televisie als het in één stad keihard zou hebben geregend en in de andere stralend weer zou zijn geweest. Het zou dan ongetwijfeld anders gemonteerd zijn, en men kon er dan moeilijk onderuit om de twist direct aan de kijker duidelijk te maken. Best een risico.