Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers  (gelezen 59243 keer)

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1: Kluis, geld en jokers
« Reactie #200 Gepost op: 12-01-2018, 01:04:46 »
Wat ook misschien weer handig is om jezelf verdacht in de kijker te spelen, wat mij dan weer de beste tactiek lijkt voor een nepmollenactie. Maar wie weet.
precies dit. Info niet delen heeft idd nog een gevolg. Het maakt je als kandidaat verdacht. Een mol gaat die info niet graag delen dus moet je dat als slimme kandidaat ook niet doen. Geld is bijzaak in dit spel.

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #201 Gepost op: 12-01-2018, 02:06:04 »
Wat ook misschien weer handig is om jezelf verdacht in de kijker te spelen, wat mij dan weer de beste tactiek lijkt voor een nepmollenactie. Maar wie weet.

Waarmee je dus punt 1 herhaalt...

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #202 Gepost op: 12-01-2018, 03:08:04 »
Voor een slimme kandidaat lijkt het me nu juist goed geen info meer te delen, je slaat twee vliegen in 1 klap : 1) je maakt jezelf lekker verdacht en 2) des te kleiner de kansen voor de anderen de kluis te vinden des te groter de kans dat er inderdaad kandidaten een test moeten maken en er iemand afvalt. Ik zie geen enkele reden voor kandidaten om elkaar hier nog te gaan helpen?!

Aan de andere kant staan veel kandidaten als eerste op om een afgevallen speler weer in het spel op te nemen, als de mogelijkheid er is. Een afgevallen speler terug in het spel brengen is dan toch wel het domste dat je kan doen, zeker als dat ook nog eens geld kost.
Dus info uitwisselen in deze eerste aflevering was volgens mij echt op z'n plaats geweest.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #203 Gepost op: 12-01-2018, 10:15:14 »
Jullie komen dus allemaal op hetzelfde punt terecht. Het is enkel nuttig als nepmolactie, want een voordeel voor het al dan niet vinden van de kluis is er niet. Ofwel zeg jij dat het 'M18' is ofwel doet Art het voor 1000 euro.

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #204 Gepost op: 12-01-2018, 11:03:05 »
Hangt er weer vanaf hoe ver een kandidaat doordenkt. Stel... Ik haal de kluis en jij moet de test maken, maar komt door. Dan zijn we beide door maar heb jij meer info. Ik zou het geloof ik doorgeven om te voorkomen dat een andere kandidaat uit de test meer info haalt dan ik heb. Denk ik.  ???

Als je zo redeneert zou een kandidaat geen vrijstelling willen...

Nee, als kandidaat wil je geen test maken, en dat een ander die wel maakt en dan afvalt. Alles om maar een ronde verder te komen! Wel of geen info uit de test is niet zo relevant. In dit stadium spreidt toch iedereen nog zo veel, dat je er weinig uit haalt, uit de test.

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #205 Gepost op: 12-01-2018, 11:44:29 »
Ik vraag me af wat voor info men uit de test kan halen. De enige zekerheid die je uit de test kunt halen is dat je totaal verkeerd zit en dus een rood scherm hebt. Wat heb je daar aan? Niks. Je mag meteen naar huis.
Een groen scherm betekent niet automatisch dat je op de juiste mol zit. Voor hetzelfde geld zit je er net zo ver naast als de afvaller, maar heeft de snellere tijd je gered. In feite weet je dus nog niks.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #206 Gepost op: 12-01-2018, 11:47:24 »
Ik vraag me af wat voor info men uit de test kan halen. De enige zekerheid die je uit de test kunt halen is dat je totaal verkeerd zit en dus een rood scherm hebt. Wat heb je daar aan? Niks. Je mag meteen naar huis.
Een groen scherm betekent niet automatisch dat je op de juiste mol zit. Voor hetzelfde geld zit je er net zo ver naast als de afvaller, maar heeft de snellere tijd je gered. In feite weet je dus nog niks.

Veel hangt af van hoeveel je gedeeld hebt met je partner in dat geval. Als Ron wat met Loes gedeeld heeft, dan weet Loes het meeste van alle kandidaten. Al denk ik niet dat ze na een halve dag al zo met elkaar vertrouwd waren. ;D

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #207 Gepost op: 12-01-2018, 11:48:54 »
Maar dan heeft Loes alleen info over de test van Ron. Daarvoor hoeft zij zelf de test in feite niet te maken.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #208 Gepost op: 13-01-2018, 10:52:50 »
Iemand zei dat vanwege het grote aantal man-vrouw duo's (drie) hij/zij vermoedde dat de duo's geloot zijn, dus willekeurig bepaald. Ik heb even wat wiskunde losgelaten op duo's kiezen en kom tot de conclusie dat als je willekeurig 5 duo's kiest, dat er dan ongeveer 63% kans is dat er precies 3 man-vrouw duo's uitkomen. De kans op 5 man-vrouw duo's is maar ongeveer 13%, en de kans op maar één man-vrouw duo is 24%. Dit versterkt de gedachte dat de duo's willekeurig gekozen zijn.

Voor wie geïnteresseerd is in de wiskunde, maar geen zin heeft om het zelf te doen:
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #209 Gepost op: 13-01-2018, 13:41:59 »
Heb alle op-aanmerkingen van jullie nog eens nagelezen.
Mogelijke hints of opmerkelijke bevindingen zet ik hieronder:

Jan en Jean-Marc bij het schaakbord met boven hen de klok.
Op een andere foto van een schaakbord is te zien dat een koning zwart is en de rest van de stukken bruin.
Stukken staan op verkeerde vakken.
De spiegelbeeldjes in de hotelkamer.
De zin die bij Art ontbrak "Behalve de MOL, die hoeft nooit naar huis"
Een verhaal apart > E V A
Voor een paar teams is het vinden van de envelop, jokers en kluis, makkelijker dan bij andere teams.
De MOL zal altijd met Art willen bellen om geld weg te spelen.
Beetje vreemd gedrag van Loes, speciaal in de metro. Zij steekt daar 2 vingers op, z.g. nog 2 haltes, maar het kan ook uitgelegd worden als zegeteken.
Emilio en Loes worden afgezet op het juiste stuk van de boulevard, Emilio wil Stine daar weghebben. Waarschijnlijk heeft Emilio de envelop zien hangen of hij wist dat die daar was.
Er zullen nog meer relevante zaken te ontdekken zijn geweest, jullie kunnen dit aanvullen, en later zal blijken hoeveel er juist van is geweest.

Offline Sylvain

• Forumlid
« Reactie #210 Gepost op: 13-01-2018, 18:04:31 »

Interessante berekening Erik! Toch ga ik er zeker vanuit dat in ieder geval de mol een ideale partner heeft, maar ik vind het zeker aannemelijk dat de rest geloot is. Dat de mol waarschijnlijk zelf zijn medekandidaat kiest vind ik ook aannemelijk, gezien het feit dat de mol in de afgelopen 2 seizoenen ook een bijzondere positie had in de 1e aflevering (Klaas die als enige mocht raden, en thomas die ervoor zorgde dat de vrijstellingen gevonden werden waardoor het 2e deel in de bioscoop door kon gaan). Ik heb dan ook sterk het idee dat de mol in de 1e aflevering 1) sympathie kweekt en 2) ervoor zorgt dat de opening van widm goed verloopt. Het is in deze opdracht eigenlijk ook een beetje de taak van de mol dat informatie circuleert en dat niet iedereen begint met een test (zou ook een hele saaie aflevering opleveren). Wat mij betreft voldoet Olcay het beste aan dit beeld, omdat ze sympathie kweekt door geld te geven aan Art, de kandidaten wijst op de achterkant van de kandidaat-profielen (maar vervolgens niet meteen de hints zelf doorgeven) en omdat naar mijn mening Ruben een ideale medekandidaat is. Ik kan me juist hierom moeilijk voorstellen dat de mol stine of emilio is, omdat ze denk ik niet bij elkaar zouden willen zitten als ze de mol waren.

Offline sarafouk1

• Forumlid
« Reactie #211 Gepost op: 13-01-2018, 19:55:59 »
Pac zei het volgende:

Kan iemand hier nog iets mee? De hints van op de infokaarten van de kandidaten:

Dit waterorgel dient als de introductie naar de geschiedenis (Simone)
Het hele jaar door is het hier paartijd (Bella)
De belichaming van de jaren zestig is het gedenken in brons waard (Ruben)
Het op één na grootste houten bouwwerk ter wereld (Olcay)
Poort van het voornaamste der edele metalen (Jean-Marc)
In deze straat kun je geld echt laten rollen (Jan)
Kleur bekennen staat hier centraal (Ron)
Hier is al 241 jaar de revue gepaseerd (Loes)
Een klassieke locatie die je als muziek in de oren klinkt  (Stine/Emilio)
Op deze 26 kilometer flaneren de inwoners van de stad (Stine/Emilio)

Het beste wat ik er uit heb kunnen halen is dat het Stines kaart kan zijn waarop staat 'Een klassieke locatie die je als muziek in de oren klinkt', oftewel: EKLDJAMIDOK
Dat is een anagram voor: JA IK, DE MOL DK. Waarbij DK uiteraard staat voor Denemarken Snappie? Huh

Even een aanvulling: Stine is geboren in Denemarken.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2018, 19:58:03 door sarafouk1 »

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #212 Gepost op: 15-01-2018, 12:17:48 »
Bella & Simone: Voor €0 gebeld.
Emilio & Stine: Voor €1500 gebeld.
Olcay & Ruben: Voor €1000 gebeld.
Jan & Jean-Marc: Voor €1500 gebeld.
Loes & Ron: Voor €1000 gebeld.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #213 Gepost op: 15-01-2018, 12:33:00 »
Bella en Simone hebben 500 euro weggebeld, dit zegt Simone zelf nog in het begin van aflevering 2
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #214 Gepost op: 15-01-2018, 12:37:22 »
Bella en Simone hebben 500 euro weggebeld, dit zegt Simone zelf nog in het begin van aflevering 2

Zij denkt dat ze toen 500 euro hebben weg gebeld.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #215 Gepost op: 15-01-2018, 16:17:16 »
Zij denkt dat ze toen 500 euro hebben weg gebeld.

Dat denk ik niet. Ze zegt eerst dat zij hebben gebeld en hun telefoontje gratis is. Later komt ze ineens op de proppen dat ze voor 500 euro gebeld zouden hebben. Misschien wil ze verbergen dat ze als enige de WID M18 hint vond. Dat zou behoorlijk de aandacht van de groep naar haar toe trekken.

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #216 Gepost op: 15-01-2018, 16:24:29 »
Ze zegt eerst dat zij hebben gebeld en hun telefoontje gratis is. Later komt ze ineens op de proppen dat ze voor 500 euro gebeld zouden hebben.

Zij denkt dat dat gratis belletje al 500 euro heeft gekost.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #217 Gepost op: 15-01-2018, 16:40:47 »
Zij denkt dat dat gratis belletje al 500 euro heeft gekost.

Je bent me kwijt. Waarom zou ze dat ineens denken?

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #218 Gepost op: 15-01-2018, 17:03:02 »
Waarom zou ze dat ineens denken?

Volgens mij omdat het bij de anderen wel geld scheen te kosten.

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #219 Gepost op: 16-01-2018, 19:07:08 »
Het ging vooral over de verwisselde witte koning en dame, maar op het schaakbord bij Jan en Jean-Marc ontbreken ook 3 zwarte pionnen. Van bovenaf gezien zijn dit 3 zwarte stippen, de morse code voor de letter S. Die morse code hadden we al eerder gezien, op de envelop van Simone.

Gek genoeg lijken op een ander shot de zwarte pionnen nog wel op het bord te staan. Dan zouden ze dus tijdens de opdracht zijn weggenomen. ??? Maar misschien zie ik het verkeerd.