Ik heb zelf een theorie wat betreft de verdenkingen. Het is mij namelijk opgevallen dat in afgelopen seizoenen de mol vaak in de eerste afleveringen als verdachte wordt opgenoemd, zelfs door mensen die er vervolgens uitvliegen (bijvoorbeeld Maurice die deels Suzan verdacht). De theorie is dat een verdenking zonder toelichting als VERDACHT (als mol) moet worden gezien, en een verdenking met toelichting als ONVERDACHT moet worden gezien. Deze theorie is gebaseerd op het idee dat er door montage bewust sommige kandidaten expliciet verdacht worden gemaakt terwijl de mol zelf vaak slechts mondjesmaat als verdachte genoemd wordt (een ander voorbeeld is Margriet, vaak genoemd als verdachte, maar zelden met een reden waarom). De enige uitzondering was het seizoen met Klaas, waar hij wel expliciet verdacht werd, maar ik denk dat juist omdat Klaas zo verdacht werd door de kijkers (mede natuurlijk door de Klaas-hint) dat ze weer terug zijn gegaan naar deze manier van monteren (Mol wordt alleen mondjesmaat genoemd, kandidaten expliciet). Als ik dit naast de test zet van deze aflevering krijg je:
Expliciete verdachtmakingen (onverdacht):
Bella & Simone (door Jean-Marc)
Loes (door Ron)
Ruben (door Loes)
Emilio (door Loes)
Stine (door Loes)
Verdenkingen zonder toelichting (verdacht):
Loes
Olcay
Ron
Emilio
Jean-Marc (alle 5 door Jan)
Ik wil dit een aantal afleveringen bijhouden, misschien ontstaat er dan een duidelijk beeld. Voorlopig zijn Olcay en Jean-Marc verdacht (Ron evenveel, mocht hij terugkomen dan neem ik hem ook weer mee).