De spectaculaire seizoensopening had ten koste kunnen gaan van een kandidaat. De kandidaten hadden grotendeels hun lot zelf in handen om een ronde verder te komen, maar je kunt te maken krijgen met onvoorziene omstandigheden. Gelukkig is de trage taxichauffeur Jan of Jean-Marc niet fataal geworden. Ron kon wel zijn biezen pakken. In de TV Show bleek dat hij als televisiemaker er vrede mee had dat hij het slachtoffer was van deze bijzondere, maar toch wel wrede beginaflevering.
Toch denk ik dat Ron een bepaalde rol zal vervullen tijdens de rest van het seizoen. Daar heb ik twee psychologische redenen voor, die ik niet met harde feiten kan onderbouwen.
1. Wat mij betreft, is onmiskenbaar aangetoond dat Ron in Tbilisi op de foto is gegaan. Ik kan mij niet voorstellen dat de crew tegen Ron heeft gezegd: 'Jammer dat je bent afgevallen. Zeg, we willen nu graag dat je naar Georgië doorreist om daar effe leaderbeelden te laten schieten in de buurt van waar de andere kandidaten opdrachten gaan doen. Daarna reis je direct terug naar Nederland. Goede reis!' Ik zou dat zelf niet dúrven vragen. Ik vermoed dat Ron met een bepaalde toezegging naar Georgië is 'gelokt'. De functie die Ron vervult, binnen of buiten het spel, kan in afl. 2 plaatsvinden, maar misschien ook wel in afl. 3: Ron als python onder het gras??
2. Ron sprak tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala de hoop uit dat hij eens mee mocht doen aan WIDM. Zou je zoiets zeggen in de wetenschap dat je hebt meegedaan en er direct uitligt? Ik had dan uit teleurstelling lekker mijn mond gehouden.