Misschien heb ik het gemist maar even terug naar het begin van de aflevering...
Het 'verhoor': wie heeft hoeveel gebeld?
Olcay start de discussie. Prima actie eventueel voor zowel een kandidaat als voor een Mol. Je wint informatie, maar tegelijkertijd kun je ook anderen verdacht maken.
Olcay: "Wij hebben een keer gebeld, betaald." Klopt, dat kostte duizend euro. Maar als er maar een keer gebeld is en er geen aanwijzing is, dat een eerste telefoontje gratis was... Hoe komt zij aan die wijsheid? Die komt pas later op tafel. (-1000)
Emilio en Stine: "Wij hebben gewoon die twee hints gevraagd." Simone vraagt dan of ze drie keer hebben gebeld. Daar is verbazing over, omdat Emilio en Stine pas later belden. Dat kan wel kloppen. Ze waren ook veruit als laatste op de eerste locatie. Blijkbaar weet niet de hele groep van de mogelijkheid van een eerste gratis telefoontje. (-1500)
Simone: "Wij hebben 500 euro verbeld." Aha, daar zijn ze dus, de missende 500? (-500)
Jan: "Twee keer gebeld. Ja, twee keer betaald." Onduidelijk of dat twee keer 1000 of een 500 en een keer 1000 is geweest. Laat ik maar van het laatste uitgaan. (-1500)
Loes: Twee keer Art gebeld en niet de kluis gevonden. Ook dat moet dus minstens -1500 zijn. De opmerking van Jean Marc daarover niet helemaal afgemaakt, maar zou kunnen suggeren dat Loes twee keer 1000 euro verbeld heeft. Coulant als ik ben ga ik, net als bij Jan, van de laagste optie uit. (-1500)
Als dit allemaal waar is, dan komt de meest voorzichtige berekening uit op -6000. Is er iemand die geen eerlijk beeld geeft van zijn of haar eigen rol? En wie dan? Kwamen we eerst 500 tekort, nu hebben we 1000 teveel? Of tel ik ergens verkeerd?