N.a.v. de imo opvallende
zebrahint ben ik ook iets anders tegen de schaakhint aan gaan kijken. De koning is zowel letterlijk als figuurlijk het
hoogste stuk van het bord. Ruben is de
langste deelnemer aan het spel.
Misschien is het wel niet ingewikkelder dan dat? Bijna iedereen, ook als je geen schaker bent, weet wel dat de koning het hoogste is en zal achteraf kunnen zeggen: oh ja, natuurlijk. Al die schaaksymbolen. We zaten naar een schaakspel te kijken. En Ruben, de langste van de groep, moest schaakmat gezet worden.
Eerder heeft iemand al in dit topic gepost dat Ruben degene was die in afl. 3 ingesloten werd door schapen en later af ging, zoals in het spelletje "Wolf en Schapen", dat op een dam- of schaakbord kan worden gespeeld. Waarbij het opviel dat Art tijdens een introductiepraatje het had over de wolven versus de schapen. (Ik had die link toen nog niet gelegd, en vroeg me toen af welke tweedeling hij eigenlijk voor ogen had. Vond het een beetje vreemde zienswijze.)
Mocht er toch nog iets ingewikkelds zijn met het feit dat de witte koning eigenlijk op e1 hoort te staan maar nu op d1 (D-EEN) staat, dan vind ik het weetje (ik weet niet meer van wie, en kan de post ook niet meer vinden) dat ene Ruben Hein een schaker is uit Denemarken geen hint maar wel leuk gevonden.
https://www.chess.com/member/rubenshein. Eerder dan de focus op d1 zou ik zelf een verband zoeken met EE N uit de afleveringstitel van afl. 1. EE N --> EE EN --> E EEN --> e1. (Overigens kun je in de titel van afl. 4 ook 2 letters apart zien van de rest, onderdeeltje van de zebrahint.) Zoals gezegd, hier kun je zoveel kanten op: categorie ingewikkeld.
Nog eentje die wel iedereen kan zijn opgevallen: "Most Young Kings Get Their Heads Cut Off". De tekst op de muurschildering, naast de zebra. Jonge koningen hebben we niet veel meer in het spel, twee nog die daarvoor in aanmerking zouden kunnen komen: Jan en Ruben. Most Young Kings Get Their Heads Cut Off. Maar niet allemaal. Zoals ik het lees: het hangt er van af of je als mol ontmaskerd wordt of niet.