Art stelt steeds dat er een vrijstelling te verdienen is voor de finale, "maar (!!!) de vraag is: hoe hard wil je het spel spelen?" Dat impliceert dat er een verband is tussen die genoemde vrijstelling (die we op het bord nergens hebben gezien) en de wijze waarop het spel gespeeld wordt. Nergens wordt verder duidelijk dat dat verband er in deze opdracht is. Heb daardoor de indruk dat we òf misleid worden òf allemaal iets heel erg over het hoofd zien. Zit te vrijstelling voor de finale onder een ongeopend vakje? Is het iets anders?
Emilio +5000
(Art: "Antwoord staat genoteerd")
Jan "Dan lig ik er misschien uit na dit rondje"
(Art knikt)
[Terzijde... Die opmerking suggereert een keuze voor de groepsvrijstelling. Jan heeft echter een groene vrijstelling. Een groepsvrijstelling is weliswaar sterker en zekerder, omdat er een zwarte vrijstelling in het spel is... Toch denk ik dat hij, als kandidaat, het zich kan veroorloven voor +5000 te kiezen.]
Stine Groepsvrijstelling
(Art zegt niets)
Ruben ?
[Terzijde: Art zegt: "Daar gaat Loes." Alsof het een vaststaand feit is. Loopt ze langs? Is dit het vooruitzicht waar de titel van de aflevering op zinspeelt? Bij andere kandidaten ontbreekt een dergelijke formulering. Alsof Ruben het lot van Loes heeft bezegeld. Of gaat ze echt door zijn gezichtsveld? Is dat het teken voor Loes om te gaan?]
Loes +5000
(Art: "Staat genoteerd")
[Terzijde... De Kennis Is Macht van Loes, de opmerking over strategisch denken... Wist zij al dat een meerderheid voor 5000 niet te voorkomen was? Wat is er strategisch aan kiezen voor 5000 euro? Welke kennis win je daarmee als kandidaat?]
Simone Groepsvrijstelling
(Art: niets)
Olcay ?
(Art: "Zeker weten? Ok.")
Olcay: "Het is vrij lelijk en vrij erg, maar ik denk dat iedereen hetzelfde heeft gedaan tijdens deze opdracht." Dit, in combinatie met het feit dat zij iedereen voor de bus zou gooien, doet me denken dat zij niet voor de groepsvrijstelling kiest, maar keihard voor het geld en dus een eliminatie (van wie dan ook) gaat.
Uit het feit dat Art totaal niet lijkt te reageren op de groepsvrijstellingen en wel op de kandidaten die geld kiezen, krijg ik het gevoel dat in ieder geval ook Jan en Olcay 5000 kozen. Het is een aanname, ik weet het, maar we krijgen gewoon te weinig te zien.