Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad  (gelezen 29117 keer)

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad
« Reactie #100 Gepost op: 30-01-2018, 04:21:26 »
Denk dat deze opdracht voor de mol sowieso erg lastig is. Hoe voorkom je dat de 5000 euro niet de overkant haalt?
Je kan alleen maar proberen zo weinig mogelijk kandidaten te laten oversteken. Zelf het geld pakken en niet gaan valt meteen op.

Ja dat. Angst zaaien is een methode, dat zouden alleen Ruben en Stine op hun naam kunnen hebben.

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #101 Gepost op: 30-01-2018, 07:31:11 »
Als je een mol bent met lef: als eerste naar de overkant met de juiste enveloppe. Dan terwijl de volgende kandidaat in het tuigje wordt gehesen snel en ongezien het geld uit de enveloppe halen, weer dichtplakken en inleveren.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Orphen89

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 30-01-2018, 07:37:25 »
Als ik Ruben zou zijn en ik was de mol, dan had ik in zijn situatie (envelop pakken, niet gaan), misschien wel gewoon de enveloppe met geld gepakt als die er nog hing. Dus of het geld moet inderdaad al eerder (met Emilio?) mee zijn gegaan, of Ruben als mol zijnde durfde het niet aan wegens teveel verdenking. Immers; als er 5 enveloppen de overkant halen, 1 strand met Ruben en 1 niet wordt gepakt, dan zegt een beetje kansberekening wel dat het niet gek zou zijn als mol Ruben een goede streek heeft uitgehaald.

Lang verhaal kort; als Rhben de mol is, is hij bang om te mollen, óf Ruben krijgt een molpuntje minder op zijn naam.

Ruben zijn envelop is inderdaad niet teruggehangen, maar ik denk niet dat de mol van te voren wist dat dat zo zou gaan. (Dat zou het wel erg makkelijk maken voor de mol, gewoon envelop met geld pakken en niet gaan). Wellicht gokte hij erop dat de volgende misschien zijn envelop over zou nemen. Dan is het heel logisch om een lege te pakken en niet te gaan want dan kan je wellicht iemand dwingen met een lege envelop naar de overkant te gaan.

Offline loetjef

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #103 Gepost op: 30-01-2018, 08:54:15 »
@Orphen, de mol wordt hartstikke breed ingelicht van tevoren. Als het een optie zou zijn, zou de mol dat echt wel weten.

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #104 Gepost op: 30-01-2018, 08:56:16 »
Als je een mol bent met lef: als eerste naar de overkant met de juiste enveloppe. Dan terwijl de volgende kandidaat in het tuigje wordt gehesen snel en ongezien het geld uit de enveloppe halen, weer dichtplakken en inleveren.

Ja, prachtig. En dan het geld versnipperen en ongezien van het gebouw laten waaien. :D

Offline Orphen89

• Forumlid
« Reactie #105 Gepost op: 30-01-2018, 09:55:56 »
@Orphen, de mol wordt hartstikke breed ingelicht van tevoren. Als het een optie zou zijn, zou de mol dat echt wel weten.

Nou zoals in de aflevering te zien was het een optie, alleen betwijfel ik het ten zeerste of de mol zo'n optie voorbij had laten gaan als hij/zij het had geweten. En zoals ik ook al zei, zou wel erg makkelijk zijn dan.

Offline Geel scherm

• Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
« Reactie #106 Gepost op: 30-01-2018, 10:06:49 »
Bij de enveloppen stond een Georgische tekst op de muur. Heeft iemand het kunnen vertalen?

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 30-01-2018, 10:43:37 »
Als je (zoals ik nu) Ruben in het vizier hebt als mogelijke mol, zou je "rode draad" ook letterlijk kunnen nemen.

De aflevering opent met een muurschildering, waarop een zebra te zien is (sorry voor wat herhaling, ik heb het ook elders gepost). De zwart-witte strepen lijken sterk op het mol-logo. Houd je je ogen erop gericht tot na het shot ("vooruitzicht") dan kijk je opeens naar Ruben aan de ontbijttafel. Ruben draagt zijn zwart-wit gestreepte shirt, net als de zebra. De anderen nu (toevallig?) niet. Hij houdt dit shirt aan in opdracht 1 en 2. In opdracht 3 heeft hij een rood shirt aan, in precies dezelfde kleur als de lijn die tussen de twee gebouwen is gespannen.

En dan die vermoedelijke verkleedpartij van de mol in opdracht 2. Is de rode draad van deze hele aflevering dus gewoon kleding, en leidt die rode draad je naar de mol?

Misschien draaf ik door hoor, ik hoor het graag. Ik kom ook liever niet in een tunnel terecht dan wel. ;D
« Laatst bewerkt op: 30-01-2018, 10:48:53 door Newbie2 »

Offline AnnaNiem

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 30-01-2018, 11:02:28 »
Ja dat. Angst zaaien is een methode, dat zouden alleen Ruben en Stine op hun naam kunnen hebben.

Maar zou je dat als Mol dan niet in het begin doen? Stine mompelt dan wat over haar pols. Dat is niet echt angstzaaien. Nu moest alleen Simone nog. Ik denk eerder dat ze haar aan het testen waren.

Offline Orphen89

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 30-01-2018, 11:19:41 »
Maar zou je dat als Mol dan niet in het begin doen? Stine mompelt dan wat over haar pols. Dat is niet echt angstzaaien. Nu moest alleen Simone nog. Ik denk eerder dat ze haar aan het testen waren.

Simone en Loes moesten nog, en Jan en Olcay zijn best wel aanwezig en zeker van hun zaak, die 2 sleepte ook andere erdoorheen. Anderen ontmoedigen gaat makkelijker als de sterkhouders al aan de overkant staan

Bij de enveloppen stond een Georgische tekst op de muur. Heeft iemand het kunnen vertalen?

Ik heb het geprobeerd maar niet alle letters kan ik echt vinden, als ik een beetje puzzel krijg ik er een paar zinnige dingen uit.
1 van de dingen is dan of 'Ik dronk' of 'Ik groef'
Verder kreeg ik nog ergens 'laat hem gaan' uit 1 van de teksten.

En als ik 2 stukjes tekst combineerde (Alleen staan die niet echt heel logisch bij elkaar) krijg ik 'Ik zal mijn hand niet opheffen'

Voor de rest heb ik er niet echt iets nuttigs uitgekregen.
ჩისჴნუი
დჴაჴჩგბდი
ნიჩვხნხ
ოსჴჴ
ბჴნუ
ვვტს
Dit is wat ik een beetje van de muren heb kunnen krijgen. (1e 2 regels bij de enveloppen, 2e 2 regels om de hoek, laatste 2 op een muurtje wat nog ergens voorbij komt)

Vertalingen die ik daarvan krijg:
Kom op
Ik dronk
Schud omhoog
Laat hem gaan
Krijg het terug
Dat zijn we

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 30-01-2018, 11:30:46 »
ნიჩვხნხ

Schud omhoog

Ik heb bij deze eerder
ნიჩვანაშ
gelezen.

Er komt nog wat achter, maar dit geeft me al 'to be honest' in het Engels en 'om eerlijk te zijn' in het Nederlands. Dus ik neem aan dat het volledige woord toch over eerlijkheid gaat.

Al ga ik wel voor de hypothese dat het graffiti van locals is met een boodschap over eerlijkheid of corruptie of iets dergelijks.

Offline loetjef

• Forumlid
« Reactie #111 Gepost op: 30-01-2018, 14:40:43 »
Nou zoals in de aflevering te zien was het een optie, alleen betwijfel ik het ten zeerste of de mol zo'n optie voorbij had laten gaan als hij/zij het had geweten. En zoals ik ook al zei, zou wel erg makkelijk zijn dan.

Ik denk dus ook dat de mol zo’n optie niet voorbij zou laten gaan, in ieder geval niet als je daadwerkelijk niet gaat/niet durft te gaan. Vandaar dus mijn minpuntje voor Ruben. Het is wel makkelijk misschien, maar tegelijkertijd ook wel een tricky molactie denk ik.

Online Amethyst

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 30-01-2018, 14:41:49 »
Denk dat deze opdracht voor de mol sowieso erg lastig is. Hoe voorkom je dat de 5000 euro niet de overkant haalt?
Je kan alleen maar proberen zo weinig mogelijk kandidaten te laten oversteken. Zelf het geld pakken en niet gaan valt meteen op.

Lastig idd. Mja, de mol had daar als eerste kunnen gaan, de juiste envelop kunnen pakken en de inhoud daarvan op het dak van de andere flat kunnen verstoppen... maar de kans dat dat niet helemaal goed zou gaan, of dat er iets zou zijn opgemerkt door de kandidaten is dan erg groot, lijkt me.

Je kunt je ook afvragen waarom het bedrag zo hoog was. Er was daardoor ook een grote kans dat de groep voor de 5000 in cash zou gaan in de vorige opdracht. Ongeacht de stem van de mol.

Het was dus erg lastig mollen voor een enorm hoog bedrag binnen de context van dit spel ... dat geeft te denken.

Offline SpacyColours

• Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Time's Person of the Year 2006
« Reactie #113 Gepost op: 30-01-2018, 14:59:43 »
Dit zou echt dé molactie van het seizoen zijn geweest. Gemiste kans!
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 30-01-2018, 15:13:52 »

Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Dan kan je net zo goed het geld er bij de waslijn al uitmieteren. En al mag het wel: als iedereen naar de overkant gaat en er blijkt geen geld te zijn val je door de mand.

Offline Jayq

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 30-01-2018, 15:27:47 »
Ik denk niet dat dat de bedoeling is. Dan kan je net zo goed het geld er bij de waslijn al uitmieteren. En al mag het wel: als iedereen naar de overkant gaat en er blijkt geen geld te zijn val je door de mand.

Dat had Art wel weer recht gebreid.

"Alle enveloppen zijn aan de overkant, nu is de vraag waar jullie voor speelden. Nou, de meerderheid koos voor 5000 euro. Hier alsjeblief."

Het openen van de enveloppen is niet meer spannend. Want het moet er sowieso inzitten. Art geeft het geld gewoon direct af, alsof hij het er al uit heeft gehaald.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 30-01-2018, 15:37:38 »
Dat had Art wel weer recht gebreid.

"Alle enveloppen zijn aan de overkant, nu is de vraag waar jullie voor speelden. Nou, de meerderheid koos voor 5000 euro. Hier alsjeblief."

Het openen van de enveloppen is niet meer spannend. Want het moet er sowieso inzitten. Art geeft het geld gewoon direct af, alsof hij het er al uit heeft gehaald.

Maar dan is het dus geen molactie meer.

Online Amethyst

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 30-01-2018, 15:58:53 »

Hoe had de mol dan ooit een grote kans gehad om dat voor WIDM begrippen erg hoge bedrag uit de pot te houden?

Het blijft dan een loterij. Slechte kansen voor de mol dus. Je gaat nooit veel mensen tegenhouden door je aan te stellen. Het lijkt alsof de mol hier helemaal geen invloed had op de kandidaten. Stine en Ruben waren sowieso niet gegaan denk ik, kandidaat of mol.

Offline Orphen89

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 30-01-2018, 16:26:16 »
Hoe had de mol dan ooit een grote kans gehad om dat voor WIDM begrippen erg hoge bedrag uit de pot te houden?

Het blijft dan een loterij. Slechte kansen voor de mol dus. Je gaat nooit veel mensen tegenhouden door je aan te stellen. Het lijkt alsof de mol hier helemaal geen invloed had op de kandidaten. Stine en Ruben waren sowieso niet gegaan denk ik, kandidaat of mol.

Nja Ruben is 5 jaar geleden nog lekker wezen abseilen in de bergen (foto had ik eerder in dit topic geplaatst)
En als de Mol wist in welke envelop het geld zat dan had hij een kans gehad het eruit te houden. (Envelop kiezen en niet gaan) gezien het feit dat in de aflevering duidelijk te zien is dat zijn envelop niet is teruggehangen.
Conclusie, of de mol wist niet in welke envelop het geld zat OF wist niet dat de envelop uit het spel zou zijn.

Als ik al deze informatie voor mezelf op een rijtje zet, vind ik Ruben het meest verdacht hier.

Online Amethyst

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 30-01-2018, 19:46:07 »
Nja Ruben is 5 jaar geleden nog lekker wezen abseilen in de bergen (foto had ik eerder in dit topic geplaatst)
En als de Mol wist in welke envelop het geld zat dan had hij een kans gehad het eruit te houden. (Envelop kiezen en niet gaan) gezien het feit dat in de aflevering duidelijk te zien is dat zijn envelop niet is teruggehangen.
Conclusie, of de mol wist niet in welke envelop het geld zat OF wist niet dat de envelop uit het spel zou zijn.

Als ik al deze informatie voor mezelf op een rijtje zet, vind ik Ruben het meest verdacht hier.

Ik weet het niet. Dit is wat anders dan abseilen wat je kunt oefenen in een klimhal ( of beter, in België) en rustig kunt opbouwen.

Deze opdracht was vele malen enger dan een makkelijk abseil stuk in de bergen. Die foto zag er niet spectaculair uit.