Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad  (gelezen 29126 keer)

Offline Mollenmania

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Rode draad
« Reactie #120 Gepost op: 30-01-2018, 22:01:00 »
Hoe had de mol dan ooit een grote kans gehad om dat voor WIDM begrippen erg hoge bedrag uit de pot te houden?

Het blijft dan een loterij. Slechte kansen voor de mol dus. Je gaat nooit veel mensen tegenhouden door je aan te stellen. Het lijkt alsof de mol hier helemaal geen invloed had op de kandidaten. Stine en Ruben waren sowieso niet gegaan denk ik, kandidaat of mol.

Daarvoor moet je toch echt bij de productie zijn, hoe graag ik je ook een antwoord zou geven. Het is widm niet ongewoon dat opdrachten ongebalanceerd in elkaar steken. Neem nou de eerste opdracht, die is in de min geëindigd zonder dat de mol daar iets voor hoefde te doen, zelfde met de bakjes. Kennelijk stond de pot nu te laag dus hebben ze flink wat geld in de envelop gestopt.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2018, 22:20:48 door Daisy, Reden: Graag correct houden aub »

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #121 Gepost op: 30-01-2018, 22:06:49 »
Ik denk dat die 5000 euro echt wel vooraf bepaald was. Als het een groepsvrijstelling of 2000 euro was geweest, had het geld denk ik geen meerderheid gehad. Het bedrag moest indruk maken.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline suuuus

• Forumlid
« Reactie #122 Gepost op: 31-01-2018, 21:37:52 »
Nja Ruben is 5 jaar geleden nog lekker wezen abseilen in de bergen (foto had ik eerder in dit topic geplaatst)

Hij schrijft onder het facebook bericht dat de foto een beetje een vertekenend beeld geeft, volgens mij is dit veel enger, een draadje tussen twee gebouwen (die op zich al half uit elkaar vallen)
Daarnaast kan je gevoel ook veranderen als je wat ouder wordt. Ik heb 3x gebungeejumpt toen ik 18 was, ik geloof dat ik dat nu echt niet meer zou durven

Offline littlemindy

• Forumlid
« Reactie #123 Gepost op: 31-01-2018, 22:35:19 »
Het is ook veel enger om over een randje te stappen en je soort van te laten vallen erop vertrouwend dat je vast zit, dan om tegen een rotswand omhoog of omlaag te klimmen.

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #124 Gepost op: 1-02-2018, 23:00:46 »
Ik denk dat die 5000 euro echt wel vooraf bepaald was. Als het een groepsvrijstelling of 2000 euro was geweest, had het geld denk ik geen meerderheid gehad. Het bedrag moest indruk maken.
Precies. Plus het was het speelgeld voor twee opdrachten samen, dus eigenlijk heel redelijk. Er moesten ook twee hindernissen overwonnen worden (meerderheid en de juiste envelop) voor het bedrag verdiend kon worden.
...óf niet!

Offline Soes

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #125 Gepost op: 2-02-2018, 00:14:47 »
Ik vond het eigenlijk best jammer dat het geld aan de overkant was gekomen. Vijf lege enveloppen hadden wel even wat olie op het vuur gegooid in de groep denk ik.  ;D
Nu vond ik niemand bij die opdracht verdacht. Van Ruben kun je nog denken dat hij anderen bang kan maken, maar dan heeft hij zijn angst goed geacteerd.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 2-02-2018, 11:07:30 »
Precies. Plus het was het speelgeld voor twee opdrachten samen, dus eigenlijk heel redelijk. Er moesten ook twee hindernissen overwonnen worden (meerderheid en de juiste envelop) voor het bedrag verdiend kon worden.

Dat kan ook, maar feit blijft dat er voor de mol erg lastig te mollen viel. En dat voor zo’n hoog bedrag.

Online Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #127 Gepost op: 2-02-2018, 11:20:44 »
Het meest logische voor een mol lijkt mij om redelijk laat in het spel pas te gaan, ervan uitgaande dat de mol wist in welke envelop het geld zat. Als deze envelop er nog hangt kan je besluiten uit angst niet toch niet te gaan. Is de envelop al weg, kan je als goede kandidaat gewoon naar de overkant.
Daarom vindt ik bij deze opdracht Stine en Ruben als mol minder aannemelijk. Al kan een mol natuurlijk ook oprecht angst hebben of een polsblessure.

Ook zou je iemand als Jan hier niet helemaal kunnen afstrepen, omdat het wel erg verdacht zou zijn als hij hier angstig was.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 2-02-2018, 11:25:54 »
Dat kan ook, maar feit blijft dat er voor de mol erg lastig te mollen viel. En dat voor zo’n hoog bedrag.
Als de kandidaten massaal voor de groepsvrijstelling waren gegaan, dan hadden we gezegd dat het de mol veel te makkelijk was gemaakt om te mollen... Want ja kandidaten gaan nou eenmaal nooit voor geld maar voor de zekerheid dat ze er zelf in blijven. ::)

Bovendien was nu zelfs nog de kans 2/7e dat de 5000 euro de overkant niet had gehaald. Die kans is ook niet mis en dat had zomaar kunnen gebeuren. Dat lag natuurlijk niet alleen aan de mol. Het blijft hier natuurlijk wel een opdracht waarin veel kandidaten individuele dingen doen die gezamenlijk veel invloed hebben (keuze voor geld + keuze naar de overkant te gaan), waardoor het lastig wordt voor de mol om daar tegenin te gaan. De mol heeft zo maar 1/7e deel van de keuze, en eventuele beïnvloeding van andere kandidaten. En als de mol ook nog een durfal is ala Jan (niet dat ik denk dat Jan de mol is) dan heb je helemaal niet de keuze om niet te gaan omdat dat veel te verdacht is.

Dus tja, door de fanatieke groep werd het wel lastig voor de mol, maar dat is ook onderdeel van het spel! Een mol kan (en hoeft) niet in elke opdracht te mollen. Al is het natuurlijk wel jammer voor de mol dat er zo'n enorm bedrag in de pot komt.

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #129 Gepost op: 2-02-2018, 11:29:05 »
Ik zat ook nog te denken: 5000E voor 1 opdracht is echt heel hoog in WIDM. Was dit toch een vooropgezet plan? Deze opdracht levert mooie beelden, is gewoon gaaf om te doen. En we hebben ook nog nooit (zo lang) een minpot gehad in de eerste afleveringen, ook nieuw. Conclusie: de productie weet dat de mol hier niet tot nauwelijks kan mollen, en besluit om de afleveringen daarvoor meteen met mingeld te beginnen (mijns inziens uniek in WIDM).
Meer L

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #130 Gepost op: 2-02-2018, 11:38:45 »
Ik zat ook nog te denken: 5000E voor 1 opdracht is echt heel hoog in WIDM. Was dit toch een vooropgezet plan? Deze opdracht levert mooie beelden, is gewoon gaaf om te doen. En we hebben ook nog nooit (zo lang) een minpot gehad in de eerste afleveringen, ook nieuw. Conclusie: de productie weet dat de mol hier niet tot nauwelijks kan mollen, en besluit om de afleveringen daarvoor meteen met mingeld te beginnen (mijns inziens uniek in WIDM).
Ja maar eigenlijk is het 5000 euro voor TWEE opdrachten, dus 2500 per opdracht. Dat is niet eens zo gek gezien de bedragen die gewonnen konden worden bij andere opdrachten. Bovendien is het dan ook nog dat opdracht 1 moet slagen wil er voor opdracht 2 geld verdiend worden en vice versa. Het is wel een alles of niets scenario, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de opdracht in aflevering 1 (maximaal 10.000 euro), molcast (maximaal 4000 euro) of een opscheppen opdracht (3000 max). Dat maakt het voor een mol soms juist makkelijker. Er hoeft immers maar een klein foutje gemaakt te worden en er wordt niks verdiend. Het kan soms ook juist moeilijk zijn omdat als het goed gaat al het geld erin komt.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 2-02-2018, 11:48:49 »
Als de kandidaten massaal voor de groepsvrijstelling waren gegaan, dan hadden we gezegd dat het de mol veel te makkelijk was gemaakt om te mollen... Want ja kandidaten gaan nou eenmaal nooit voor geld maar voor de zekerheid dat ze er zelf in blijven. ::)

Dat is precies hetzelfde. Het gaat er niet om wát er gekozen wordt, maar dat de mol er erg weinig invloed op heeft. Iets wat je later note bene zelf uitlegt in je post ;)

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #132 Gepost op: 2-02-2018, 11:53:24 »
Ik denk dat het interessanter zou zijn als de 5000 euro over meerdere (maar niet alle) enveloppen was verdeeld.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 2-02-2018, 11:59:54 »
Dat is precies hetzelfde. Het gaat er niet om wát er gekozen wordt, maar dat de mol er erg weinig invloed op heeft. Iets wat je later note bene zelf uitlegt in je post ;)
Ik ontken ook niet wat je zegt. :) Want inderdaad beiden gaat niet echt over het mollen, maar meer over het al dan niet geld verdienden en dat "wij" toch altijd wel weer zeuren dat de mol het te moeilijk danwel makkelijk heeft. Maar geld niet verdienden door toedoen van kandidaten is inderdaad anders dan mollen.  ::jaja::

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #134 Gepost op: 2-02-2018, 15:10:44 »
Ik denk dat het interessanter zou zijn als de 5000 euro over meerdere (maar niet alle) enveloppen was verdeeld.

Juist. Een verdeling als:

2000
1500
1000
500
0
0
0

had leuker geweest om te speuren.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 2-02-2018, 15:17:01 »
Ik ontken ook niet wat je zegt. :) Want inderdaad beiden gaat niet echt over het mollen, maar meer over het al dan niet geld verdienden en dat "wij" toch altijd wel weer zeuren dat de mol het te moeilijk danwel makkelijk heeft. Maar geld niet verdienden door toedoen van kandidaten is inderdaad anders dan mollen.  ::jaja::

Oke maar ik ben het niet met je eens dat ‘ “wij” toch altijd wel weer zeuren ’ hoor. Goede opdrachten worden hier goed ontvangen en deze opdracht was imo wat molkans / geldbedrag betreft even een mindere, gewoon realiteit lijkt me.

Juist. Een verdeling als:

2000
1500
1000
500
0
0
0

had leuker geweest om te speuren.

Ja precies. En dan GEEN mingeld inderdaad ::rofl::

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 2-02-2018, 15:28:23 »
Ja precies. En dan GEEN mingeld inderdaad ::rofl::

Stel je voor. "Jullie kozen voor 5000 euro. Jullie brachten naar de overkant: -1000 euro, een keer -500 euro, een keer -1500 euro, oh, en +250 euro. Jullie hebben de giga enveloppe met 15000 euro laten hangen."

Offline Molest

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 17-02-2018, 09:47:14 »
Ik heb geprobeerd iets op te maken uit de tekens op de muur. Niet alle tekens zijn even duidelijk, maar ik kom tot het volgende:

Op de muur bij de kandidaten:
Gnh3sGs DE& [zeis] [omgekeerd kruis] H

Op de muur bij de enveloppen: 
Gnh3sGs3n
RsGsh8o2n

Het begin van beide reeksen (de eerste 7 karakters) is identiek, dus het leek me iets belangrijks. Als ik sommige karakters nèt iets anders lees:
3 = m (kwartslag gedraaid)
E = M (kwartslag gedraaid)
m of M = mol
s = s of s = is
D = de

lees ik de reeks bij de kandidaten als volgt:

G en H mols, G is de mol samen met H

Dat de H voor Ruben staat, blijkt denk ik genoeg uit de zeis en het omgekeerde kruis: magere Hein. De G kan alleen maar op Gülsen slaan, al heb ik daar geen extra aanwijzing voor gevonden.

Bij de enveloppen kom ik er niet helemaal uit, ook omdat ik sommige karakters op de onderste regel niet helemaal kan thuisbrengen. Maar het zou zoiets kunnen zijn als:

Gnh3sGs3n
RsGsh8o2n
G en H mols, G is mol en
R is G’s… waarna de zin eindigt op “tweeën”. Van de R en de G op de onderste regel ben ik niet zeker.

De combinatie Gnh komt ook op 2 andere plekken terug, meer aan de voorkant (ze staan dan apart), dus in totaal 4x. Een andere karakterreeks geeft mogelijk ook aan dat er 2 mollen zijn. De hele reeks is niet te zien, maar hij eindigt op 2mlss..! Verder is ook 2lm zichtbaar aan de voorkant.

Aan de overkant bij Art is het lettertype van het schrift op de muur duidelijk anders. Het lijkt erop dat daar meer het Georgische schrift is gebruikt. Wat opvalt is dat er 2 letters zijn die apart in groen op de muur staan. De G (heel groot in beeld als Loes de overkant haalt) en de h (achter Art als hij de enveloppen opent). Opnieuw de G en de H dus.

Verder staat er in het shot van Loes linksboven in beeld:
Wish you
11:11

Op 11:11 in de opdracht zien we de groep in beeld op het andere gebouw. Ruben en Olcay hebben hun zonnebril afgedaan, en in de hand. Aan het begin als Art de opdracht uitlegt, zie je bij beiden datzelfde beeld: zonnebril af en in de hand. Loes en Stine dragen ook een zonnebril, maar hebben hem op hun hoofd (Stine), of aan hun broek of shirt (Loes).

Over de titel van de opdracht: Olcay hangt als ze naar de overkant gaat aan een rode bevestiging, bij Ruben is dat niet te zien (we zien alleen heel even de lichtgroene gesp). Ruben heeft wel een rood truitje aan in dezelfde kleur. Simone heeft trouwens ook rood. De rest heeft blauw. N.B.: op 11:11 in de aflevering horen we Jan zeggen: “Olcay en Simone”. :)

Wat me verder opviel bij deze opdracht: envelop 2 steekt vanaf het begin iets boven de lijn uit. Bij Emilio is dat nog steeds het geval. Maar als Olcay aan de beurt is, zien we de envelop net als de rest gewoon bungelen. Heeft ze soms even aan de enveloppen gevoeld? Als zij (een van) de mol(len) is zou dat betekenen dat de mol hier blijkbaar geen voorkennis had over de juiste envelop. Dat zou ook het toneelstukje van Ruben verklaren: ze wisten niet zeker of de juiste envelop al naar de overkant was. De kandidaten konden in elk geval het voorste deel van de enveloppen gewoon zien hangen (op een gegeven moment goed te zien achter Rubens rechter schouder).

Als laatste: Art haalt de 5.000 euro uit een zo te zien ongevouwen envelop. Ook de biljetten zelf lijken ongevouwen. Die komen dus waarschijnlijk niet uit de envelop van Olcay, die had haar envelop in vieren gevouwen (is ergens te zien als ze aan de overkant staat te kijken hoe de rest het doet). Jan had hem in de lengte gevouwen (idem). Of en hoe Emilio zijn envelop gevouwen heeft, heb ik niet kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2018, 10:07:48 door Newbie2 »

Offline SpacyColours

• Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Time's Person of the Year 2006
« Reactie #138 Gepost op: 17-02-2018, 10:27:17 »
Ik heb geprobeerd iets op te maken uit de tekens op de muur. Niet alle tekens zijn even duidelijk, maar ik kom tot het volgende:

Op de muur bij de kandidaten:

Op de muur bij de enveloppen: 
Gnh3sGs3n
RsGsh8o2n
Ik denk dat dit ook gewoon Georgische tekens moeten voorstellen. Ik heb even geprobeerd ze te ontcijferen maar ik kwam niet ver; zo herken ik de 'h' niet, en en er zijn wel drie verschillende tekentjes die op een 3 lijken.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 17-02-2018, 11:22:34 »
Het zijn ook gewoon Georgische tekens hoor. Niets verdacht aan, gewoon graffiti.

Voor de rest heb ik er niet echt iets nuttigs uitgekregen.
ჩისჴნუი
დჴაჴჩგბდი
ნიჩვხნხ
ოსჴჴ
ბჴნუ
ვვტს
Dit is wat ik een beetje van de muren heb kunnen krijgen. (1e 2 regels bij de enveloppen, 2e 2 regels om de hoek, laatste 2 op een muurtje wat nog ergens voorbij komt)

Vertalingen die ik daarvan krijg:
Kom op
Ik dronk
Schud omhoog
Laat hem gaan
Krijg het terug
Dat zijn we

Ik heb eerder
ნიჩვანაშ
gelezen.

Er komt nog wat achter, maar dit geeft me al 'to be honest' in het Engels en 'om eerlijk te zijn' in het Nederlands. Dus ik neem aan dat het volledige woord toch over eerlijkheid gaat.

Al ga ik wel voor de hypothese dat het graffiti van locals is met een boodschap over eerlijkheid of corruptie of iets dergelijks.