Als molloot sinds ik per ongeluk langs de finale van seizoen 1 zappte, wil ik verder niks van de romantiek van zoeken naar hints wegnemen. Maar zeker sinds het foutje met Klaas en de massale social media om het programma van de laatste seizoenen, is de echte tegenstander van ons molloten meer dan ooit de regisseur en de editor. Zij bepalen wat we zien, en accentueren bepaald gedrag van de deelnemers om de aandacht van de kijker af te leiden. Met die leidraad moet je dus eigenlijk letten op de mensen met de minste airtime tijdens de opdrachten. Het is zelden dat er een dominant type de Mol is en dus onmogelijk weinig in beeld komt (Margriet). Dus dit seizoen ja: Stine en Simone. Wie van de twee? Hints kunnen overal op wijzen en helpen je niet efficient verder in mijn ogen.
Mijn keuze is verder doorgeslagen naar Simone na aflevering 5, met name door het toepassen van een oude techniek waar ik ook zelden meer iemand over hoor: kijken naar mensen tijdens de executie, VOORDAT ze hun scherm zien. Op dat vlak hebben in het verleden alleen Susan Visser en Inge Ypenburg me daar volledig in de maling genomen. En juist deze techniek is alleen maar nuttiger geworden sinds Art steeds langer wacht om op Enter te drukken. Stine gaf daar tot voor kort heel weinig weg, maar dit keer viel me onder de introverte blik (wat ze volgens mij echt is) op dat ze a) geen normale glimlach meer voor elkaar kreeg -eerder zo'n chimpansee grijns- en b) haar oogknipper frequentie bij deze sessies zeer hoog is, ook in afl 4. Dat viel me nu pas op. Simone daarentegen: geen enkele indicatie, geen ongehoorzame gezichtspieren (Olcay), strakke kaak en natte handen (Jan), of "damn ik moet naar huis" (Ruben). Dat ze na haar groene scherm nog even aan amateur toneel deed, ach..
O ja, en is het anderen ook opgevallen dat in de editing Olcay nog nooit een naam heeft genoemd op wie ze zit? Alleen maar op hoeveel mensen, en tijdens liegen naar Jan toe. Nu heeft Olcay een Heel Eigen Visie op het spel (als we allemaal samenwerken hebben we die mol zo te pakken :-)) dus misschien weigert ze in de biecht ook iets tegen de productie te vertellen, maar ik denk dat zij precies door heeft wie het is, en vooral waarom, en dat moet duus weggeknipt worden.